
Waxholmsbåten Vaddö hade kunnat gå i tid – för över en månad sedan.
Den saknade propelleraxeln levererades redan veckan efter midsommar.
Anledningen att bytet ännu inte gjorts beror på att TRSM förlorar pengar på sin kaféverksamhet, avslöjas i ett mail.
Skärgården har tidigare berättat om Waxholmsbåten Väddö som dras med ständiga förseningar på grund av att fartyget saknar en propelleraxel. I en mailkonversation, som Skärgården har fått ta del av, skriver representanter från Trafikförvaltningen på Stockholm läns landsting och TRSM att bytet hade kunnat göras redan den 4:e juli. Det var bara ett litet problem; TRSM skulle förlora pengar på sin kaféverksamhet.
Anledningen att man inte bytt ut propelleraxeln än beror på flera orsaker, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör för Waxholmsbolaget.
– Vi är mitt uppe i vår högsäsong och det har även varit svårt att få tid på ett varv. Därför bestämde vi i samråd med TRSM att bytet av propelleraxeln skulle ske senare. Det är ett stort pussel det här och svårt att hitta den perfekta lösningen.
Samtidigt har Väddö fått gå på minskad styrka med slitage och förseningar som följd. I mailen framgår det att TRSM föredragit att bytet skulle ske i juli. Men att de då vill ha ersättning för förlorade kaféintäkter. Totalt rör det sig om 20 000 kronor per dag, skriver TRSM:s rederiinspektör i ett mail. Bytet skulle ta tre dagar i anspråk, alltså skulle tappet bli ungefär
60 000 kronor. Det framgår inte i mailen vad landstinget säger om detta. Det är heller ingenting Christian Hoffmann kan kommentera, säger han.
Nu ska bytet göras under vecka 34.