Efter ett liv som seglare och konstruktör av ett par hundra miniatyrmodeller av båtar har Claes Kruckenberg på Aspö Nämdö nu sammanställt en bok med sju av de farkoster som fascinerat honom mest.
– Farkoster är en syntes av vad jag har hållit på med i mitt liv; jag har alltid sysslat med båtar, alltid tecknat och livnärt mig som modellbyggare för statliga muséer, berättar Claes Kruckenberg.
I boken finns berättelsen om Bountys barkass, som kapten Bligh hamnade i efter myteriet på hans skepp Bounty. Barkassen var en 23 fot (sju meter lång) skeppsbåt som normalt användes för transporter av tyngre föremål i hamnar. Nu blev den sista utvägen i Stilla havet för kapten Bligh och arton av hans lojala män.
Tilikum är berättelsen om en indiankanot, som kapten Voss använde för att fara jorden runt i början av 1900-talet. Han däckade den, försåg den med ruff och tre låga master och seglade från Victoria i Kanada via Australien till England.
Seglatsen var inte bara ett fantastiskt äventyr, den ledde också till ett livslång fiendeskap mellan Voss och hans följeslagare, journalisten Luxton.
Claes Kruckenberg berättar också om doryn, de små flatbottnade arbetsbåtar som användes i mitten av 1800-talet för att fiska torsk på sandbankarna söder om New Foundland.
Den smala träbåten med utfallande sidor, akter och stäv staplades på bankfiskeskonarnas däck och blev Amerikas första massproducerade båt.
Favoritfarkosten bland alla, det vackra och välkonstruerade vikingaskeppet Gokstadskeppet, får ett långt kapitel som går igenom skeppets historia och konstruktion i detalj.
Gokstadskeppet hittades i en gravhög kallad ”Kongshaugen” år 1880. Det var byggt år 901 och sattes i högen tio år senare tillsammans med en fallen hövding.
– Enligt min mening har det aldrig byggts ett vackrare fartyg, säger Claes Kruckenberg.
Berättelsen om Gokstadsskeppet avslutas med Claes Kruckenbergs egen teori vem som begravdes i det.
Alla farkosterna i boken finns som modeller i Claes Kruckenbergs arbetsstudio på Aspö, som han döpt till Aspö Maritima Museum. Arbetet med boken har tagit fyra år från idé till publicering och utges av PerArt förlag i Varberg.
Claes Kruckenberg studerade vid Konstfack i mitten av 1960-talet. Där mötte han också sin sambo Evalis Helmer, också konstnär, som han sedan 46 år tillbaka bor tillsammans med på Aspö.
Han började bygga miniatyrmodeller för bland annat Riksantikvarieämbetet 1985. De ställdes ut på Medeltidsmuséet och senare Birkamuséet. Pappan var en av de första medlemmarna i Kryssarklubben och Claes Kruckenberg beskriver sig som ”patologisk seglare” sen barnsben.
– Jag måste segla annars trivs jag inte med livet. Jag kommer att fortsätta segla tills de tippar mig ner i båten med en skottkärra.
Farkoster är Claes Kruckenbergs tredje bok:
– Skrivandet kom sent i livet, för jag har varit osäker på om jag skulle klara av att formulera mig i ord, men med tanke på min framskridna ålder tänkte jag ”äh, fan någon gång måste man försöka.’”
Något nytt projekt på gång?
– Ja, jag går och funderar på en bok om skärgården under det nära halvsekel som Lis och jag bott här. Men utformningen är knepig, det får inte bli någon trist katalogaria i memoarform.
Fakta/Claes Kruckenberg
Ålder: 79 år
Bor: Aspö vid Nämdö
Egna farkoster: segelbåten ”Skum”. motorbåten ”Bamse”, snurrebåten ”Bums”, jaktkanoten ”Albertina” och segelsumpen ”Simpan”.