Det varma vädret har gjort att många människor valde att åka ut i skärgården under helgen. Men eftersom man inte längre kan betala biljetter med access-korten uppstod långa köer på sträckan Stavnäs-Runmarö. Vissa personer hann inte betala innan de skulle kliva av.
Från 31 mars i år så fungerar det inte längre att köpa enkelbiljetter på Waxholmsbolagets båtar med accesskortet, istället måste resenärerna köpa biljetterna på däckskontoret ombord. Förändringen har gjort att det ibland uppstått långa köer när många ska åka med båtarna. På den korta sträckan mellan Stavsnäs och Runmarö fick flera resenärer åka gratis i helgen eftersom de inte hann betala sina biljetter, trots att två kassor var öppna. För att förenkla resandet kommer SL inom kort att uppdatera sin app så att personer med mobiltelefoner eller surfplattor själva ska kunna köpa enkelbiljetter.
– Det här är ett sätt att använda appen som redan finns maximalt. Fler och fler är vana att använda telefonen för att köpa biljetter. Vår ambition är att det ska vara enkelt för resenärerna att betala för sig oavsett om man reser med buss, tåg eller sjötrafiken, säger Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott.
För att kunna nyttja den nya betalfunktionen behöver man först uppdatera appen. Därefter väljer man den nya funktionen ”res med Waxholmsbolaget”. Sedan kan man antingen söka på resan för att se vilken taxa som gäller eller direkt välja taxa. Biljetten aktiveras i telefonen och blippas mot en läsare ombord som skriver ut en pappersbiljett. Problemet med olika biljettpriser på samma sträckor beroende på om man åker med pendelbåt eller Waxholmsbolagets fartyg kommer fortsatt att finnas kvar men är något man på Regionen utreder. SL:s periodbiljetter som är 30 dagar eller längre fungerar som vanligt med grönt SL-kort ombord på fartygen under vår, höst och vinter.
Vid tidningens pressläggning hade appen ännu inte fått den nya funktionen, men den väntas bli klar närmaste dagarna.