En borttappad postlåda gjorde att hundratals fastighetsägare förra sommaren inte fick någon post utdelade på flera månader. I år finns en låda på plats, men några brev delas ändå inte ut. Nyckeln saknas.
Förra sommaren kunde Skärgården rapportera att post till en rad öar på Waxholmsbolagets linje 19 inte delats ut på flera månader. Gunnar Huss på som är fritidsboende på Mefjärd vände sig både till Postnord och Waxholmsbolaget utan framgång. Först efter att själv pratat med besättningen på fartyget Vindöga framkom att den postlåda vid Dalarö brygga där posten vanligtvis hämtas upp saknades. Besättningen antog då att posten delades ut på annat sätt, vilket inte var fallet. Efter det ställdes en ny låda ut och all försenad post delades ut till fastighetsägarna med ett brev från Postnord där man bad om ursäkt för problemen.
I maj i år beställde Gunnar Huss en prenumeration av Skärgården, men återigen visade det sig strula med utdelningen. Denna gång står postlådan på Dalarö kvar, men någon post levereras ändå inte. Efter det startar en rundgång utan slut. Gunnar Huss kontaktar Postnords kundtjänst som bekräftar post ska delas ut till hans adress, men vill att avsändaren reklamerar utskicken. Skärgården reklamerar försändelsen, men Postnord kan inte spåra tidningen och vill att mottagaren kontaktar dem. När han kontaktar dem igen så vill de att avsändaren ska reklamera försändelsen och så har det fortsatt i en månads tid.
– Jag tycker det är bedrövligt att man inte kan behandla en så enkel fråga, att man inte kontaktar det postkontor som har ansvar för postnumret för att höra hur det går till.
Gunnar Huss har även varit i kontakt med Waxholmsbolaget som ansvarar för utdelningen men inte fått några svar.
När Skärgårdens reporter förra veckan kontaktar presstjänsten vid Region Stockholms trafikförvaltning ges beskedet att ett avtal om postutdelning finns med Postnord och att post ska delas ut under både vår och sommar.
– Vår sjötrafikledning kontaktar fartyg på linje 19, för att dubbelkolla med dem så att de är medvetna om vilka rutiner som gäller, skriver Andreas Strömberg på presstjänsten som säger att de felsöker ärendet tillsammans med Postnord.
När Skärgården kontaktar Gunnar Huss under tisdagen när fartyget Octava kommer till bryggan så har de fortfarande ingen post att dela ut. Beskedet från besättningen är att de saknar nyckel till lådan.