I den pågående upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård har landstinget valt att avsäga sig risken för direkta maskinskador, en risk som istället hamnar på operatörerna. Upplägget bryter mot rådande praxis och utsätter operatörerna för stora svårigheter. Ett rederi har nu valt att dra sig ur upphandlingen.
I den pågående upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård har landstinget valt att använda ett hyresavtal där operatören hyr landstingets fartyg, men själv står för bemanning och drift. Båtarna omfattas delvis av en försäkring som tecknats av landstinget, men ett flertal risker, till exempel direkta maskinskador, tillfaller operatören.
– Vi visste inte ens att man kunde göra så. Den maskinförsäkringen finns nog inte att köpa, eller så blir den oproportionerligt dyr, säger Anna Öberg, vd på Stockholms Sjötrafik.
Skärgården har varit i kontakt med en sakkunnig på området som har kontakt med många av anbudsgivarna och är insatt i upphandlingen. Han instämmer i Anna Öbergs resonemang.
– Maskintillägget är just det, ett tillägg, vilket således kräver att det finns en befintlig försäkring i grunden. Att hantera denna risk utanför landstingets befintliga försäkringar får anses vara okonventionellt och potentiellt svårlöst.
Trots att det sannolikt inte går att teckna en separat maskinskadeförsäkring kräver landstiget strikt och obegränsat ansvar för operatören. Det innebär att operatören är ansvarig oavsett vem som vållat skadan och för ett obegränsat belopp.
– De två sakerna strider mot praxis inom sjöfart och mot svensk lag. Bara bolag med ett svårartat självskadebeteende eller ovanligt dåligt omdöme går in i risker med obegränsade ansvar oberoende av vållande, säger Anna Öberg, vars bolag valt att dra sig ur upphandlingen.
Det finns inom sjöfarten standardiserade avtal som landstinget valt att inte följa. Upplägget gör det svårt för operatörerna och i senare skede försäkringsgivarna.
– Generellt brukas inom sjöfart standardiserade, beprövade avtal, såsom Bimco-avtal, som tydligt påvisar vem som ansvarar för vad till följd av olika scenarier. Inom riskbedömning, samt försäkring, är det en förutsättning att säkerställa vilka risker som finns för att kunna försäkra sig emot dessa. Då landstinget till viss del avvikit från standard är det svårt att med säkerhet veta vad risken är. Således råder stor oklarhet, säger den sakkunnige som Skärgården varit i kontakt med.
Det kan alltså bli svårt att hitta försäkringsbolag som vill försäkra maskinskador eftersom de kan bli väldigt kostsamma.
– Inom sjöförsäkring anses maskinskador vara bland de mest kostsamma och komplicerade. Med fartyg som i vissa fall är cirka 100 år är till exempel reservdelar svårt att frambringa vilket i sin tur ökar kostnaderna ytterligare om en skada skulle inträffa.
Skärgården har varit i kontakt med landstingets presstjänst, som säger att man vill kommentera upphandlingen först efter att tilldelningsbesluten fattats.