Ett 19 timmar långt strömavbrott i Nämdöskärgården veckan före jul släckte både mobilnätet och det fasta telenätet. Bedrövligt, menar Nämdöborna som nu kräver att de ansvariga tar el-problemen på allvar.
Den 16:e december, mitt i julstöket, försvann strömmen från Nämdöskärgården i nära ett dygn för de värst drabbade. Vädret var lugnt vilket gör avbrottet än obegripligare för de luttrade Nämdöborna.
Under hela hösten har elavbrotten varit många i Nämdöskärgården. Avbrottet den 16:e december fick dessvärre till följd att mobiltelefonmasten på ön slogs ut efter bara 30 minuter. Efter cirka sex timmar slogs även det fasta telefonnätet ut. Samma sak hände i februari i år, liksom i november året innan. Tidigare, senast under stormen Gudrun, har den fasta telefonen alltid fungerat i minst tre dagar enligt Nämdöborna. Vilket är anledningen till att så många har kvar sin fasta telefon.
Efter avbrottet i februari som släckte det fasta telenätet lovade Telia att byta ut batterierna i reservkraften mot nya eftersom de gamla inte var fullgoda. Men under arbetet med att installera fibernätet under året har Nämdöborna själva kunnat konstatera, utifrån information i loggböcker i Telias teknikhus, att något batteribyte inte skett på flera år.
Nämdöbon Camilla Strandman är upprörd:
– Vi har lantbruk med djur, massor av hantverkare jobbar ute på öarna och alla vill förstås ha ström för att kunna sköta planerade arbeten. Visserligen har vi hög egen beredskap, med elverk, vedeldning och reservplaner men det är inte acceptabelt att organisationen är så dålig, säger hon.
Enligt Camilla Strandman kontaktades inte Nämdöborna under avbrottet, inte ens den entreprenör på ön som bolagen har serviceavtal med, för att försöka hitta felet.
Mikael Björnér, informationsansvarig för Vattenfall, säger att avbrottet berodde på ett fel i en linjesäkring på Aspön, utanför det område som hade strömavbrott, vilket gjorde att felsökningen tog tid. På grund av det släckta telenätet hade teknikerna dessutom dålig kontakt med driftcentralen under tiden.
– Det var olyckligt att det gick så lång tid innan felet hittades. Det känns extra tråkigt när vi har gjort så många förbättringar i elnätet, säger Mikael Björnér.
Felet berodde dock inte på det gamla nätet, utan kan alltid uppstå.
Telias pressjour uppger att larmet om att nätet var släckt kom på eftermiddagen, varvid driftcentralen i Karlstad i sin tur larmade underentreprenör. Men beskedet därifrån var att hårt väder gjorde det omöjligt att ta sig till ön för att stärka upp backupen.
– Vi hade behövt skicka ut tekniker redan då. Men driftcentralen fick det svaret, något lokalbefolkningen kanske tycker är löjligt, men det var den bedömning som entreprenören gjorde, säger Hans G Larsson på Telia.
Dock rapporteras det bara om relativt svag blåst på Nämdö sagda eftermiddag. På frågan om inte entreprenörens lättvindliga bedömning i det här fallet är en svag länk för skärgårdsbornas säkerhet säger Hans G Larsson:
– Telia hade väldigt stora störningar under denna tid, det kan vara en förklaring till att man i Karlstad inte ifrågasatte entreprenörens svar. Det värsta scenariot är om något skulle hända under den här tiden så man inte kan larma 112 från ön, det är en allvarlig fråga. Men tyvärr lever vi i en värld med om och men, med begränsningar som pengar och bemanning.
Men är det inte befogat med en större telestation med bättre backup på utsatta Nämdö?
– Ur lokalt perspektiv skulle det inte vara svårt att fixa en station. Men vi har 8 000 stationer och det finns en kass verklighet där pengar är en del, säger Hans G Larsson som efter att ha undersökt saken konstaterar att batteriet på telestationen mycket riktigt inte var bytt. Det kommer dock att bytas ut i början av 2015, vilket kommer ge 1-2 timmar längre backuptid. Då kommer man även utvärdera behovet av att stärka batteritiden ytterligare, med dubbla backuper.
[…] 16:e december drabbades Nämdöborna av ett 19 timmar långt strömavbrott. Avbrottet fick konsekvenserna att mobiltelefonin slogs ut efter blott 30 minuter, medan det fasta […]