Klockan 12.22 den 22 juli 2022 sänkte Gulfmacken i Vaxholm sitt bensinpris med 100 öre. Hela dagen var det kalas då det firades att man i hundra år varit ett naturligt nav, en trygg knutpunkt som båtfolk vänt sig till sedan 1922 för att få allt från bensin och fika till hjälp i nöden.
Att stämningen är på topp på macken den här soliga julidagen går inte att ta miste på. Bland orange och blå ballonger som fladdrar i vinden ute på pontonbryggan och i kiosken syns mängder av leende ungdomar i Gulf-t-shirts, beredda att assistera kunderna med att tanka båten, servera fika och att införskaffa sig nödvändig proviant. Ur högtalarna strömmar musik och på plats är även Skärgårdsradion för att sända live från det festliga eventet.
– Vi kommer att ge bort tröjor, hattar, BP-mössor och kepsar. Idag är en sån där dag då alla ska vara jätteglada, skrattar Peter Wikström, mackens föreståndare som i år gör sin 38:e säsong på jobbet.
Waxholmsbon Peter Wikström hade som tonåring under tidigt 80-tal extraknäckt på båtmacken, som på den tiden hette Texaco, och därefter hoppat av en karriär inom det militära eftersom han hellre ville vara sin egen chef. Under flera år reste han intensivt världen över och jobbade som dykinstruktör på olika exotiska destinationer när han en dag fick ett samtal till Maldiverna. Det var chefen från bensinstationen, som undrade när han skulle komma hem. ”Du ska ta över macken”, sa han.
Och så blev det. Sommaren 1985 tillträdde 21-åriga Peter Wikström som ansvarig för verksamheten och sedan dess har han varit fast. Att driva macken har med åren blivit ett heltidsjobb med en säsong som numera sträcker sig från mars ända till slutet av december. Under intensiva sommardagar kan det komma mellan 300 och 400 båtar om dagen. Men mycket har förstås förändrats under de gångna 38 åren.
– Första somrarna hade jag lite hjälp av brorsan och en till, annars sprang jag själv här. Idag har verksamheten vuxit betydligt och vi säljer mycket mer. Båtarna har blivit större och fler. Macken utvecklas också varje år. Idag har vi smarta lösningar och kassasystem överallt, man förenklar och förbättrar hela tiden, säger Peter Wikström.
Men det är inte bara båtar, teknik och säsongen som genomgått stora förändringar. Han har också märkt att kundklientelet ser annorlunda ut än vid starten – från att ha bestått främst av inbitet båtfolk har det under de senaste åren blivit allt fler nybörjare på sjön.
– Vissa köper båt fast de kanske inte har någon erfarenhet alls. Själv växte jag upp i morfars klinkbyggda träbåt med en Måsenflytväst och ”håll armarna på insidan av båten, inga lemmar utanför relingen”, det är sådant man har fått inpräntat i sig. Det är en väldig skillnad mot idag, säger han och fortsätter:
– Vi brukar generalisera lite och säga att vi ser när det kommer in en ny kund. En ny kund är ofta väldigt stressad och kanske inte kör båt så bra. De står beredda på fördäck med tampar och båtshakar och kan inte hantera båten, och då blir stressen ännu värre. Så vi brukar säga: hoppa inte, stanna ombord, så hjälper vi till istället. De vana kunderna däremot sitter kvar i båten och har ofta ett helt annat lugn.
Peter och hans personal har ofta fått vara behjälpliga när olyckan varit framme. Och visst har han blivit vittne till en del incidenter genom åren – vrickade fötter, brutna armar och folk som trillat i vattnet. Att macken har en särskild betydelse för båtfolket är inte svårt att förstå. Med sin geografiska hemvist mitt i skärgården passerar alla som är på väg ut i mellersta och norra skärgården här. Dessutom vänder sig människor hit inte enbart för att fylla på bensintanken – macken har också blivit en trygg stödjepunkt dit många på sjön söker sig för att få hjälp.
– Det kan handla om allt från en metkrok i en hand, så att vi måste ta fram en avbitare och ta loss den, till att någon fått en bom i huvudet och man behöver tillkalla ambulans. En gång fick vi ge syrgas till en farbror som fått en stroke fram tills ambulansen kom och tog över, minns Peter Wikström. Idag finns även hjärtstartare på plats.
Jubileumsdagen fortskrider, och båttrafiken kring bryggan tilltar. Linfärjan, som gör sin sista säsong i sommar, glider fram i sundet mellan hamnen och Kastellet. Sjöbris, Cinderella och Norrskär tuffar förbi över de glittrande vågorna och på tankbryggan får ungdomarna fullt upp med att serva segelbåtar, motorbåtar, vattenskotrar och en och annan gammal träsnipa.
Nuförtiden sommarjobbar ett fyrtiotal unga tjejer och killar varje år på macken, som har kommit att bli ett slags skola för de som är på väg ut i arbetslivet.
– Vi är väldigt omtyckta som arbetsgivare och har glädjen att kunna säga att vi behåller i stort sett halva gänget från år till år. Och jag brukar säga till ungdomarna, är du det minsta osäker på en fråga från en kund, chansa aldrig. Fråga mig hellre tusen gånger än att göra ett fel, för ett fel kan kosta tusentals kronor. En del blir lite övermodiga efter några veckor och tror att de kan allt, men inte ens jag kan allt, ler Peter.
Sedan 1988 har han haft en idé om att utveckla området kring de östra kajerna i Vaxholm och redan då la han fram ett förslag till kommunen. Tillsammans med andra lokala företagare har han idag tagit fram Vision Österhamnen, med syfte att göra Vaxholm till en mer levande och tillgänglig hamnstad.
– Hela ytan här är ju kommunal mark, som jag tycker att man kan använda på ett bättre sätt. Man kan också använda vattnet mer, som de gör på Strandvägen i stan och i Nynäshamn. Ännu har det tyvärr inte hänt så mycket, men vi hoppas fortfarande att vi ska kunna genomföra det.
Med sina 58 år har han dock inga planer som helst på att dra sig tillbaka från arbetslivet.
– Vår mellanson Martin jobbar med mig sedan några år tillbaka på fulltid. Så vi får väl se vad som händer. Men om man hör på kollegor ute i skärgården, så verkar det som att just båtmackar blir ett med en. Det här blir ju en livsstil, säger Peter Wikström innan han blåser ut ljusen på den blå födelsedagstårtan, dekorerad med röda hallonbåtar.
Fakta/Gulfmacken
TEXACO
1922-1947
Sjökaptenen Ossian Wirström grundar sjömacken på Kronudden och blir återförsäljare till The Texas Company (Texaco). Då fanns det endast fyra bensinbolag i Sverige: Shell, Pratts, BP och Texaco.
CALTEX
1947-1966
Till sommaren 1947 hissas Caltexflaggan på Kronudden. 1965 läggs mackens första flytbrygga ut.
TEXACO
1966-1997
Den europeiska delen av Caltex förs tillbaka till Texaco under 60-talet och under 70-talet har man även nattöppet. Nuvarande
föreståndaren Peter Wikström tillträder 1985.
PREEM
1997-2013
Macken blir totalrenoverad på bekostnad av Preem-koncernen inför ett besök av Preems ägare sheik Mohammed Al Amoudi.
År 2005 läggs ytterligare en flytbrygga ut vilket ökar mackens kapacitet väsentligt.
GULF
2013-
Gulf nylanseras 2013 i Sverige efter 31 år till personalens och många kunders stora glädje och macken skyltar om än en gång.
Källa: www.gulfvaxholm.se