Maria Aulén Thomsson firar i år tioårsjubileum som föreståndare för Rödlögaboden, skärgårdens ostligaste lanthandel som fyller hyllorna med såväl nödvändiga basvaror som lyxiga delikatesser. Nu vid midsommar slår hon upp portarna inför en ny sommarsäsong.
– Det är lika roligt nu som i början och extra spännande blir det i år med alla nya möjligheter, säger hon.
Det är veckan innan öppningen och Maria och hennes familj har precis kommit ut till ön tillsammans med den första varuleveransen. Om bara några dagar kommer butiken att fyllas med kunder – öbor, dagsbesökare, båtfolk och campare.
– Vi kommer inte att smyga igång utan har ett fullt utbud från första veckan, berättar Maria Aulén Thomsson.
Tack vare ett EU-bidrag har man i år kunnat byta ut sin gamla mejerikyl från 1984 mot ett helt nytt kyl- och frysrum. Under den gångna lågsäsongen har Maria med hjälp av en affärsutvecklare fått möjlighet att arbeta med företagets ledning och värdegrund, vilket hon tror kommer att vara till stöd för Rödlögabodens personal; ungdomar som ofta får sin första kontakt med arbetslivet under sitt sommarjobb här. En ytterligare nyhet är att man i år kommer att ha smakstationer, där kunderna får möjlighet att provsmaka mat från olika leverantörer.
Smak och kvalitet är för övrigt nyckelord för Rödlögaboden, som är känd för sitt exklusiva utbud av delikatesser.
– Vi är den enda butiken i skärgården som har en manuell charkdisk. Den är vårt signum, säger Marias man Roland Thomsson.
Höjdpunkten under säsongen är utan tvekan ostmarknaden den 13-14 juli och Göstadagen, då man hyllar minnet av Rödlögabodens grundare Gösta Söderman. Under dessa dagar kommer besökarna förutom att ta del av det internationella ostsortimentet även få lyssna på visor av en ungdomskör och delta i en minnesceremoni. Det kommer även att finnas en marknad med lokalproducerat hantverk.
Maria och Roland tycker att det är lika roligt att driva butiken och det intilliggande Café Truten idag som för tio år sedan, trots de utmaningar som finns.
– Vi har allting emot oss, förklarar Roland. Vi har inget vatten, ingen el och det finns inga vägar. Ändå så lyckas vi ändå. Det här konceptet skulle vi kunna sälja, för att det är så genomarbetat, säger Roland.
– Sedan slår vi oss inte till ro heller – bra kan bli ännu bättre, fyller Maria i.
Text: Ingrid Hedman