Sjötrafikutredningen får kritik från Skärgårdens Trafikantförening för att vara otydlig och motsägelsefull inte minst när det gäller långlinjerna.
– Det är inte bara turister sommartid som är betjänta av dem, säger Lars Nyberg, ordförande.
– Vi konstaterar att den utredning som nu läggs fram är ganska lik den som gick ut på den andra remissen, även om man tagit några intryck, säger Lars Nyberg och fortsätter:
– Vi tycker fortfarande att den är vag och otydlig och delvis motsägelsefull. Det är inte så lätt att ta ställning då det i hög utsträckning saknas konkreta beskrivningar av vad det här skulle innebära.
Efter första remissrundan var Trafikantföreningen starkt kritisk till att tonvikten lades på alternativ 2 och att långlinjerna från Strömkajen skulle slopas annat än under sommartid. I det nu aktuella slutversionen vill man behålla långlinjerna, men det är vagt formulerat, anser Lars Nyberg.
– Det finns en del luriga skrivningar där man å ena sidan talar om det här med långlinjer, även om man framförallt vill begränsa det till sommartid. Men på andra ställen står det att man på sikt nog är på väg mot alternativ 2 och där finns inga långlinjer med. Det blir liksom meningslöst med ett sådant här otydligt förslag.
Det är en missuppfattning att det enbart är turisterna sommartid som är betjänta av långlinjerna, anser Lars Nyberg. Utredningen tar inte fasta på de viktiga mellansäsongerna vår och höst.
– Många fastboende pendlar till sina replipunkter och vidare till jobb som ligger nära, men andra är angelägna om långlinjer, liksom många deltidsboende som kommer från regioncentrum. För dem är det kanske bättre att sitta på båten och jobba och slippa byte från buss eller bil. Man nämner i utredningen att pandemin har förändrat livsmönster men överlag tycker vi att analysen är alldeles för svag här.
Lars Nyberg menar också att det finns nödvändiga följdkostnader för alternativ 2 som inte räknats med.
– Det förutsätter ett bättre vägnät, utökad busstrafik och satsningar på replipunkter. Det finns inget som pekar på att det finns pengar för det.
Vad har du för förhoppningar och farhågor inför nästa steg, tonnageutredningen?
– Det gäller att man inte investerar fast sig i något som låser linjestrukturen. Man behöver skaffa sig nytt tonnage som medger viss flexibilitet.
Han pekar även på vikten att man gör upphandlingar som följer upp att inte bara det egna tonnaget är bra ur miljöhänsyn:
– Ett problem i sammanhanget är att många gånger när regionen mönstrar ut gamla båtar så köps de upp och körs av entreprenörer i skärgården. Då har man missat poängen med miljösatsningen.
Satsningen på pendelbåtstrafiken är bra, anser Trafikantföreningen, men vill att man särskiljer denna från skärgårdstrafiken.
– Vi tror att det är viktigt att göra klart att skärgårdstrafiken ska försörja öar utan landförbindelse medan pendelbåtstrafiken är ett komplement till övrig kollektivtrafik i regionens centrum. Trasslet med taxor och uteblivna turer i julas på linje 83 visar att man inte tagit fasta på skillnaden. Det är tveksamt om man kan betrakta de nya linjer som man nu bygger ut som pendelbåtslinjer. Utredningen själv säger att det funnits problem med dubbleringen här och att vissa öar inte blir försörjda på det sättet.
TÖS: ”Skapar möjligheter”
Stefan Ljungberg från Trafikgruppen Österåkers skärgård (TÖS) tycker att utredningen har landat i ett bra förslag.
– Det skapas möjligheter och istället för att ställa två grupper mot varandra finns det här potential att ge “allt åt alla”.
Han lyfter fram det positiva i att utredningen tagit fasta på behovsprövning för bland annat långlinjerna.
– Det är ju utifrån statistiken supertydligt när behovet finns.
Han kan dock tycka att det finns vissa möjligheter som utredningen missat att formulera.
– Till exempel att man skulle kunna använda Saxarfjärden som en stor cirkulationsplats där linjer kan kopplas ihop och man kan byta emellan.
När det gäller tonnageutredningen vill Stefan Ljungberg gärna se att man använder samma sorts fartyg till allt i en bastrafik.
– Det finns ingen anledning att ha olika båtar för varje funktion.