Med den nya småbåtshamnen som anläggs i Bromskär på Blidö avlastas den gamla hamnanläggningen där det länge varit trångt. Även den befintliga hamnen får en ansiktslyftning men Trafikverkets brygga rustas inte.
I viken syd om Bromskärs brygga på Blidö växer en ny hamn snabbt fram. Lastbilar med sten anländer i skytteltrafik till platsen där Daniel Ericsson och hans manskap från Gräskö Arkipelagservice dagligen arbetar med det nya projektet.
– Det är väldigt roligt att ett litet företag från bygden fått jobbet. Det genererar många nya arbetstillfällen för andra lokala företagare, säger Daniel Ericsson.
Redan nu har han anlitat tre andra företag från orten och fler kommer att bli aktuella när arbetet går in i nästa fas.
– Då blir det snickare och andra hantverkare, säger Daniel.
I uppdraget ingår att anlägga en 215 meter lång stenpir, bygga en betongkaj med ramp längs strandlinjen, schakta på land samt att muddra omkring 10 000 kubikmeter massor i vattenområdet.
Bygget startade i december 2014 och ska avslutas i december i år. Under våren 2016 kommer hamnen att tas i bruk.
– Alla de 130 hamnplatserna är fulltecknade sedan augusti, säger Erik Hinnerich, ordförande i Bromskärs Hamnförening som är huvudman för projektet.
Merparten av hamnföreningens medlemmar har hus på Söderöra medan de övriga har ställen på Rödlöga, Svartlöga, Norröra och Vidinge.
Hela hamnprojektet är värt 19 miljoner kronor och finansieras av medlemmarna genom det byggnadskreditiv föreningen fått från en bank. Utöver det bidrar landstinget med 650 000 kronor ur Skärgårdsanslaget.
Den befintliga hamnen i Bromskär har länge varit för liten. De fastboende på ytteröarna liksom de sommarboende behöver bryggplats där, lokala entreprenörer lastar och lossar och bryggan tjänar även som replipunkt för den kollektiva sjötrafiken. Med den nya småbåtshamnen byggs nu trängselproblemet bort. När det arbetet avslutas vidtar upprustningen av den äldre hamnanläggningen vilket sker i Norrtälje kommuns regi.
– Vi ska rusta den befintliga träbryggan, säger Erik Klockare, på Norrtälje kommun.
Vid den bryggan får de fastboende förtöjningsplatser och möjlighet att lasta och lossa.
Trafikverket, som är huvudman för betongbryggan där Waxholmsbåtarna lägger till, var till en början indraget i upprustningsprojektet av hamnen men drog sig ur.
Meningen var att piren i den äldre hamndelen skulle ersättas av en ny så att större fartyg kunde lägga till.
– Det är inget fel på bryggan men den har en begränsning i tonnaget då det är för grunt, säger Erik Klockare.