Istället för att Waxholmsbolaget fartyg trafikerar Möjas alla bryggor måste passagerarna åka en överfull buss över ön.
Det ökar risken för smitta menar öns företagarförening som är kritisk till upplägget.
Waxholmsbolagets båtar till Möja kör enligt vintertidtabell, vilket innebär att de inte stannar vid samtliga bryggor hela vägen till Långvik utan stannar vid Möja ström. Passagerarna måste därifrån ta SL-bussen över ön, men bussen är ofta överfull varför risken för smittspridning ökar. Problematiken togs upp på det senaste skärgårdsrådet och nu har Möjaskärgårdens Företagarförening kontaktat Regionens Trafikförvaltning för att få en förklaring till besluten.
– Vi tycker att man från trafikenheten på regionen borde ha tänkt till lite grann utifrån att det just nu pågår en pandemi. Vi har ju inte heller haft något ishinder som har omöjliggjort att Waxholmsbåten kunnat trafikera samtliga bryggor, säger Monica Pettersson, ordförande i Möjaskärgårdens Företagarförening.
En annan sak man tar upp är att Waxholmsbolaget har valt att köra den större båten Dalarö under veckorna, då det är betydligt färre resenärer som färdas på rutten, och de mindre båtarna Nämdö och Gällnö på fredagskvällarna då trafiktrycket är som störst och det är svårare att hålla avstånd. Till problemet hör att det sker alkoholförtäring ombord vilket gör att det blir än svårare att hantera situationen på bussen, skriver föreningen.
– Vi har klarat oss hyfsat bra här ute på Möja och öarna runt omkring. Det vill vi kunna fortsätta att göra och välkomna fritidsboende och turister nu när det närmar sig en ny säsong för dem. Av omtänksamhet för alla känner vi att det här är viktigt, säger Monica Pettersson.
Enligt Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen, är skälet till att man sätter in bussen att det ger en kortare restid för passagerarna. Resan mellan Möjaström och Långvik tar med buss 15 minuter istället för 45-50 minuter med båt. Detta ger också möjlighet att köra fler båtturer.
– I förlängningen är det alltså bussbytet som möjliggör att vi kan köra så täta avgångar som vi gör mellan Möja och Sollenkroka, i och med att vi under vintertidtabellen har begränsat med fartyg som kan utföra trafiken. Att hinna köra fler avgångar är en påtaglig fördel – inte minst nu när vår kapacitet ombord på varje avgång har minskat till följd av att vi släpper på begränsat med passagerare, menar Elin Lindström.
Hon säger att man är medveten om att det förekommit trängsel på vissa bussavgångar, och man därför fortsätter att uppmana invånarna att bara resa när det är nödvändigt.
– Tyvärr finns det fortfarande personer som inte lyssnar på detta budskap. Vi kör så mycket och så effektiv trafik vi kan, men vi behöver resenärernas hjälp att förebygga trängsel genom att de bara reser när de verkligen måste, och planerar resan för att undvika tider när många andra också reser, säger Elin Lindström.
När det gäller de olika fartygens storlek menar hon att Nämdö, som sätts in på fredagar, kör en extra avgång just på grund av det ökade trycket.
– Det innebär att vi faktiskt kan köra fler resenärer under fredagar trots det mindre fartyget. De tre fartyg som är större än Nämdö behövs under fredagar på avgångar som har betydligt fler resande än linjen mot Möja, säger Elin Lindström.
Monica Pettersson anser dock att det argumentet inte håller, då den sista båten, Nämdö, skulle kunna trafikera samtliga bryggor på fredagskvällen eftersom den ändå ligger kvar på Möja över natten.
– Och även om Waxholmsbolaget uppmanar till att inte åka i onödan, så förefaller det som att detta inte respekteras fullt ut, menar hon.