Vissa har varit kritiska, andra euforiska, den har försenats, men nu är den i alla fall igång. Den tvärgående nord-sydliga båtförbindelsen som knyter ihop skärgårdens öar från Arholma till Nynäshamn har startat. Den historiska händelsen fick dock en ganska lågmäld start.
Klockan är nio på morgonen i Nynäshamn. Vid kajen ligger fartyget Utö express och väntar på premiärturen på den nya nord-sydlinjen. Linjen består av en södergående båt som startar vid Arholma nord och en norrgående som startar i Nynäshamn. Det är en unik händelse, nu ska turister och öbor för första gången kunna korsa hela skärgården utan att behöva egen båt eller att först åka in till Stockholm. Något större uppmärksamhet tilldrar sig dock inte avgången. Den grupp människor som står på kajen visar sig istället ska åka med båten mot Gotska Sandön. Det blir till slut ett tiotal personer som kliver ombord.En av passagerarna är Magnus Wegler, marknadsförare på Haninge kommun, som passade på att börja arbetsveckan med en skärgårdstur. Hans slutdestination är Dalarö.
– Det här är jättekul för oss, ett antal av linjens bryggor ligger i Haninge. Det ger nya färdvägar och förhoppningsvis blir passagerarna ute någon dag till. Jag tror också att den kan skapa nya samarbetsmöjligheter mellan skärgårdsföretag.
Två långväga gäster ombord är Lisa Ring, som tillsammans med sin kompis Nana Lira Carniro bor i Resife i Brasilien. De har tänkt sig att åka till Möja för att sedan ta en båt in till Stockholm.
– Jag såg reklamen i tunnelbanan, jag kände inte alls till nord-sydlinjen sedan tidigare. Jag tror att den här linjen kommer att bli bra, men det jag saknar var att man inte visste vart man skulle gå när man kom med tåget. Det hade varit bra med en skylt på engelska för de som inte kan svenska.
Lisa Ring känner väl till Stockholms öar. Men när det gäller marknadsföringen av skärgården utomlands så finns en del övrigt att önska.
– Jag har en kompis som jobbar på en resebyrå i Brasilien. Hon säger att det inte finns någon anledning att åka till Stockholm, det finns inget att göra.
Alla delar inte den uppfattningen. En riktig entusiast är Lennart Widell från Sundbyberg. Han har valt att åka från Stockholm till Nynäshamn för att sedan ta sig med båtarna hela vägen upp till Arholma där han tänker övernatta på vandrarhem. En resa på lite drygt tio timmar.
– Jag tycker det är kul att åka båt och har månadskort på Waxholmsbåtarna. Det är kul att man kan åka lite annorlunda än att bara åka till Möja och hem igen.
Efter stopp på Rånö och Nåttarö så är Utö express framme vid sin slutdestination på Ålö. Nu väntar en kortare tur med buss upp till Gruvbryggan på Utö där båten Sunnan väntar för vidare färd norrut. Inte eller vid Utö råder någon anstormning, endast en person kliver ombord. Waxholmsbolaget har inför premiären valt att ta in den större båten Sunnan. Den ska köra sträckan under ett par veckors tid, innan den mindre, ordinarie båten Cascad tar över. Farhågan för trängsel visade sig dock överdriven. Just storleken på Cascad har väckt ett visst missnöje hos vissa, som anser att Cascad har för få uteplatser. Robert Levin, på Stavsnäs båttaxi som kör trafiken Utö-Arholma, försvarar båten.
– Det finns tio uteplatser och 60 platser totalt. Procentuellt är det minst lika bra som andra Waxholmsbåtar. Vissa kanske vill sitta på däck och dricka öl, men frågan är vad skärgården vinner på det? Vi vill ju att folk ska kliva av.
Vid Ornö kyrka väntar Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C), en av de mest drivande politikerna bakom projektet med en tvärgående förbindelse. Som ordförande i Skärgårdsstiftelsen är han för dagen upptagen med ett årsmöte på Ornö, men sluter upp vid bryggan och välkomnar båten med ett hurrarop.
– Det är jättebra att den är igång, det ska bli spännande att se hur det går.
Hur ser du på att så få har valt att åka med första dagen?
– Jag vet inte om jag har så många synpunkter om det. Det är ännu inte semestertid, vi får se hur det blir under sommaren, det är för tidigt att bedöma utifrån premiärturen.
Gustav Hemming kommer själv att båtluffa under sommaren.
– Tanken är att jag ska ta mig från Simpnäs till Nynäshamn, men jag vet inte riktigt hur det blir, jag har inte hunnit boka vandrarhem ännu. Jag hoppas jag kan hitta ett rum på Huvudskär, jag skulle gärna bo där.
När båten närmar sig Stavsnäs har Maria Ring som hade tänkt åka till Möja ändrat sina planer.
– Det gick inte att få mat på båten, som man hävdade på Waxholmsbolaget. Vi äter i Stavsnäs och tar en båt till Finnhamn och därifrån åker vi till Stockholm istället.
Ombord serveras smörgåsar och dryck, men enligt informationsbroschyrerna ska passagerare även kunna beställa mat när de kliver ombord. Tanken är att den levereras av restauranger längs rutten, men av 26 tillfrågade matställen är det enbart tre som ställer upp.
– Det är så tråkigt, jag förstår inte att man gör så. Allt vi begär är att få mat levererad till bryggan. Många säger att de inte har tid, säger Lennart Westerdahl, skeppare ombord.
Vid Möja vänder Sunnan tillbaka mot Nynäshamn. Den södergående båten, Gripen, vänder vid Dalarö. Båtlinjen har införts på försök och ska utvärderas. Men redan nu vill Gustav Hemming flagga för att den återkommer även nästa sommar.
– Prognosen är god för att linjen fortsätter i två säsonger. Om båtarna inte går tomma så blir det av.