Snabba eller bekväma resor. Det är i huvudsak de två alternativen för den framtida skärgårdstrafiken som Region Stockholms tagit fram i en ny utredning. Den ska nu ut på remiss till myndigheter och organisationer.
I budget för 2019 beslöt Landstingsfullmäktige i Stockholm att en utredning av framtidens sjötrafik skulle inledas under mandatperioden. En anledning är att regionen står inför stora investeringar. Omkring hälften av fartygen kommer att behöva ersättas inom en tioårs-period. Innan besluten fattas om vilka fartyg som ska köpas in vill man först utreda hur trafiken ska se ut från 2025 och framåt. Utredningen är nu ute på remiss och det är två huvudsakliga alternativ som den tar upp.
Det första alternativet innebär inga stora förändringar från dagens skärgårdstrafik. Med det alternativet anskaffar regionen liknande tonnage som man har i dag med relativt få men stora fartyg.
I det andra alternativet stärks trafiken mellan kärnöar och replipunkter med utökade turer och längre trafikdygn för helår. Det alternativet skulle, med undantag av ångfartygen och resor till Vaxholm och Grinda, innebära färre direktlinjer från Stockholm till mellan- och ytterskärgården. Istället får resenärerna använda kollektivtrafiken på land för att nå replipunkterna. Med det alternativet kan regionen använda mindre, men snabbare, fartyg. Det skulle även göra det lättare att enbart använda vinter- och sommartidtabell i trafiken.
– Jag vill inte ha någon uppfattning om förslagen, utan nu får vi se vad svaren på remissen ger. Det är viktigt vi får en diskussion där vi lyfter blicken och funderar på vilket av alternativen som ger bäst förutsättningar att bryta negativa utvecklingstrender i skärgården. Det kommer inte bli hundra procent det eller eller andra, men för att få bra inspel och bra vägledning behövs två tydliga huvudalternativ, säger skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C).
En enkätundersökning bland fastboende har genomförts med knappt 1 000 personer som svarat. Av dem var merparten positiva till alternativ två. Tjänstemännen skriver vidare att alternativ två medför stora positiva effekter för fastboende på öarna och är ekonomiskt och miljömässigt bäst. Även om politikerna inte vill uttala någon uppfattning i frågan ännu så rekommenderar utredarna att alternativ två ska vara huvudinriktning för trafiken.