Ett maskinfel på Tynningöledens vägfärja har gjort att leden stått stilla sedan 16.30-tiden i eftermiddags. En reservfärja har kallats in från Furusundsleden, men kommer inte att gå i trafik förrän klockan 22 i kväll.
Strax före halv fem i eftermiddags gick en koppling sönder på färjan som trafikerar Tynningöleden, varvid färjan inte kunde lämna färjeläget vid Norra Lagnö. En person som Skärgården har talat med stod i färjekön på väg hem, efter att ha jobbat sedan halv sju i morse, men förstod när hon såg färjan att det inte stod rätt till:
- Jag förstod att färjan redan på turen innan inte hade kunnat lämna Lagnösidan med tanke på hur bilarna stod.
Tynningöbon fick vackert vända och köra till en bekant eftersom information från skepparna gjorde gällande att felet skulle ta tid att åtgärda.
Under tiden satte Trafikverket in taxibåtar som transporterade personer mellan Tynningö och Norra Lagnö, utan sina bilar.
- Men jag måste ha bilen i morgon bitti så det var inget alternativ för mig. Dessutom skulle jag ha haft fyra kilometer att gå hem om jag hade tagit taxibåten. Man förväntar sig att det skulle vara lite bättre service när det inte finns någon reservfärja att sätta in, säger Tynningöbon som också är orolig för vad som skulle hända om en brandkårs- eller ambulansutryckning skulle ske under tiden:
- Har man en färjeförbindelse ska man kunna lita på den. Det har blivit sämre, när leden drevs privat så fanns alltid en reservfärja på plats.
Enligt Trafikverkets presstjänst så kallades redan vi 18-tiden på kvällen en extrafärja från Furusund in för att ta hand om Tynningöleden. Men färjan beräknas inte vara på plats förrän vid 22-tiden ikväll.
Att färjan behövdes kallas in ända från Furusund förklarar Daisy Sundin på presstjänsten:
- Det var den färjan man kunde avvara, man tittar alltid på den smartaste lösningen och Furusund var bästa alternativet, säger hon.
Att det inte finns någon reservfärja för Tynningöleden handlar om att:
- Man har ingen plats för något reservläge där.
Om en olycka skulle ske på Tynningö skulle det dock inte vara någon fara säger Daisy Sundin:
- Så använder man en utryckningsfärja från Vaxholm som går i trafik. Händer en olycka så prioriteras utryckningen framför den vanliga trafiken.
Felet på Tynningöfärjan handlar om en koppling till ett av propellaggregaten som gick sönder strax efter att färjan kastat loss på Lagnösidan. Skepparen kunde använda det andra aggregaten för att ta sig tillbaka, varför det enligt Daisy Sundin aldrig uppstod någon fara för de ombordvarande.