
När SL-korten slutar gälla på Waxholmsbolagets båtar under sommarsäsongen hamnar Tynningös skolbarn, som är beroende av båtarna för att kunna ta sig till Vaxholm, i kläm. För att lösa det erbjuder Vaxholms stad månadskort á 650 kronor på båtarna, istället för ungdomskortet på 1 670 kronor som gäller i sex månader.
– Dessutom ska vi föräldrar göra utlägg för det här. Hela hanteringen är så kass, säger Pernilla Kumlin.
Pernilla Kumlin är en av dem som stridit länge för att Tynningöskolbarnen – i dagsläget runt 20 stycken – ska ha goda möjligheter att resa till sin centralort, Vaxholm, för aktiviteter och skola. Det började 2013 när Tynningöfärjan blev statlig och Tynningöborna därmed inte längre var berättigade till ö-kortet. Då togs ett ungdomskort på båtarna fram i dialog med dåvarande landstinget. 2021 infördes SL-kort på den nya pendelbåten, vilket innebar att vissa turer från Tynningö kördes av SL, vissa av Waxholmsbolaget. Då slutade Vaxholms stad finansiera ungdomskortet för Tynningöbarnen.
– De motiverade det med att nästan alla turer går på SL-kortet. Men de gör ju inte det! Det är en speciell situation för öbarnen. De kan inte cykla till sina aktiviteter och vi kan inte skjutsa med bil, det är ett fysiskt hinder. De stod fast vid att de fick bara SL-kortet som ju inte gäller kvällar och helger. Jag har köpt fritidskortet som gäller för bussarna på lågsäsong och det slutar gälla i maj.
Vaxholms stad uppmanar nu vårdnadshavarna att lösa månadskort på Waxholmsbolaget under högsäsong. Räcker inte ett månadskort innan skolavslutningen får de köpa ett till. Dessutom behövs ett i augusti. Tre månadskort kostar mer än ungdomskortet som gäller i sex månader.
– Var ligger logiken i det här? Nu har jag köpt två månadskort var till mina två barn. Det är både administrativt och kostnadsmässigt ineffektivt. Det är för ologiskt för att inte reagera på, säger Pernilla Kumlin som öppnar för ny dialog med Vaxholms stad.
Samlingsstyret säger att de har uppmärksammat frågan och effekterna för Tynningöbarnen och kommer jobba för en lösning med berörda parter, däribland regionen. Förvaltningen arbetar i skrivande stund med att förenkla inköpsrutinen för båtkort inför läsåret 2023/2024.
– Hela situationen är otroligt olycklig, inte minst för barnen, och berör till exempel Vaxholms riktlinjer gällande skolskjuts, likabehandlingsprincipen, vad skolskjuts ska innefattas av, biljettsystemet och självfallet även ekonomin. Samlingsstyret har tagit ett första steg att förbättra genom att bland annat återställa tidigare regelverk så från och med läsåret 2023/2024 beviljas våra elever skolbusskort till alla skolor, både kommunala och fristående, inom och utanför kommunen. Gällande skolskjuts, som gäller resa till och från skola, har för nästa läsår ännu inga ytterligare beslut beviljats än de som vi i ett första steg har beslutat och därför kan kommunen inte föregå detta och köpa biljetter som sträcker sig över årets alla dagar, skriver kommunstyrelsens ordförande Tina Runhem (M) i ett mejl till Skärgården.