Facken som organiserar befäl och besättningar på Waxholmsbolagets fartyg anser att arbetsgivarna gör fel när de säger upp personal inför den kommande sjötrafikupphandlingen. Arbetsgivarorganisationen menar att de gör rätt, och hänvisar till tidigare rättsfall. Nu ser tvisten ut att hamna i domstol.
Ett stort antal befälhavare på Waxholmsbolagets fartyg har sagts upp. Orsaken är den kommande upphandlingen av skärgårdstrafiken, som innebär att de entreprenörer som i dag bedriver trafiken inte vet om de kommer att ha uppdraget kvar nästa år.
Men uppsägningarna saknar laglig grund, hävdar de ombordanställdas fackförbund. När en ny entreprenör tar över verksamheten gäller Lagen om anställningsskydd, säger Hans-Dieter Grahl, vice vd på Sjöbefälsföreningen.
– Då ska man följa med över till den nya entreprenören, om det inte blir samma entreprenör som får uppdraget. Därför anser inte vi att det här är en arbetsbristsituation där man kan säga upp. Och Lagen om anställningsskydd ger inte utrymme för att säga upp för säkerhets skull.
Eftersom man inte lyckats komma överens om detta om detta med arbetsgivarorganisationen Almega tjänsteföretagen har man beslutat sig för att stämma till domstol, berättar Hans-Dieter Grahl.
Sjöbefälsföreningens uppfattning stöds av Seko sjöfolk, som organiserar besättningsmännen.
– Eftersom fartygen ska gå kvar på precis samma sätt som tidigare, bara med en ny arbetsgivare, så är det här precis enligt Lagen om anställningsskydds regler om övergång av verksamhet och precis som EU-direktivet som var grunden för lagstiftningen också anger, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.
Eftersom det handlar om samma fartyg som ska gå samma trader och köra samma kunder råder det enligt Chang Strömberg ingen tvekan om vad som gäller.
– Lagen är glasklar, det är övergång av verksamhet. Det är bara en ny som ska driva fartyget.
– Där har de ju tyvärr fel. Det här är rättsligt prövat, säger dock Stefan Koskinen, förbundsdirektör, på Almega tjänsteföretagen.
Han fortsätter: – Det kan mycket väl bli fråga om övergång av verksamhet. Men det styrs av hur mottagaren organiserar sig och utformar verksamheten. Tar man över båtarna och trafikerar samma sträckor, med samma tjänster och samma organisation, då är det nog väldigt sannolikt att det är övergång av verksamhet. Men är det andra båtar, eller en annan organisation och inte samma tjänster, inte samma sätt att arbeta och om det redan finns anställda, då är det mycket möjligt att det inte är frågan om övergång av verksamhet. Det styrs av mottagaren och hur den som vinner en sån här upphandling, organiserar sig. Och i det här läget vet man inte vem som kommer att vara mottagare.
För att inte bli stående med personal utan arbetsuppgifter måste arbetsgivarna därför varsla om uppsägning, menar Stefan Koskinen.
– Det är prövat rättsligt av arbetsdomstolen, säger han och hänvisar till ett parallellfall.
– Om man har ett datum då man inte vet att man kommer att bedriva verksamhet efter, då får man säga upp folk. Om det sen visar sig att man har arbetsuppgifter, då återtar man uppsägningen.
På frågan om han tror att parterna kan komma överens utan att saken hamnar i domstol, svarar Stefan Koskinen:
– Nej, jag tror inte det.