Gästboende, gästhamn, bredband och turism. Listan kan göras lång med de ämnen som togs upp när länsstyrelsen i förra veckan reste till Nämdöskärgården som andra stopp i projektet Ö för Ö, där en kärnö i taget inventeras.
I maj besöktes den första ön, Utö, inom ramen för projektet Ö för Ö, och i förra veckan var det dags för Nämdöskärgården att få besök av bland annat länsstyrelsen och kommunen. Utgångspunkten är myndighetens uppdrag att medverka till att göra det lättare att bo och verka i skärgården, genom effektiv samverkan med andra parter, lokal delaktighet och att utnyttja bredden i verksamheten.
Idén fick utvecklingsledare Tomas Norberg för två år sedan efter att ha gjort en enkätundersökning om skärgårdsbornas uppfattning om postservicen. Även om det framkom i enkäten att de flesta, nära 90 procent, var nöjda eller mycket nöjda med postservicen, fanns fortfarande problem, inte minst med paketutdelningen.
– Man kan inte ta ett regionalt grepp kring postfrågan. Öarna skiljer sig åt så pass mycket att det är omöjligt, förklarar Tomas Norberg som förstår att samma sak gäller många andra frågor på öarna.
Arbetet med Ö för Ö handlar om att göra en grundlig inventering av länets kärnöar, med målet att samla berörda aktörer för att samordna och koordinera resurser, exempelvis när det gäller postfrågan.
– På Utö nämndes inte postfrågan alls, där lyftes helt andra frågor av de boende, säger Tomas och bekräftar behovet av en individuell syn på öarna.
Målet är att skapa samarbete inom lokal service, utvecklingsfrågor och insatser på ön, liksom att arbeta med lokal förankring. Alla parter är inblandade i de workshops som hålls på ön under två dagar, landstinget, respektive kommun, Skärgårdsstiftelsen och inte minst de boende själva.
– Är postfrågan viktig för Nämdöborna exempelvis så tittar vi på det, och försöker hitta en väg framåt.
När det gäller postservicen så tror Tomas Norberg att paket i dag utgör ett större problem än brevförsändelserna.
– Det finns så många olika leverantörer och utlämningsställen inblandade, och parallella båtar som går med paket. För företag verkar det lättare att få paket utkörda än för privatpersoner som tvingas hämta paket i land, säger Tomas Norberg. Han kallar sig själv en slags spindel i nätet gentemot de olika myndigheter som kan bli inblandade i de frågor som de boende väljer att ta upp.
Karolina Sandin, projektledare i Ö för Ö, var mycket nöjd efter besöket:
– Det var många olika frågor som kom upp och tillsammans gjordes prioriteringar. Högst prioriterat är att skapa boendemöjligheter för besökare. Något som blev tydligt då workshopens deltagare fick övernatta på andra öar under besöket. Det behövs även en ordentlig gästhamn.