Enligt en ny utredning måste Värmdö kommun dela upp Värmdö skärgårdsskola i fyra separata skolor, men hur organisationen i framtiden ska se ut är inte klart, utredningen föreslår tre alternativ.
Enligt Skolinspektionen strider organisationsformen för Värmdö skärgårdsskola mot skollagen eftersom skolans byggnader är placerade på fyra olika öar med för stora avstånd mellan dem. Lokalerna är placerade på Runmarö, Möja, Svartsö och Djurö. Skärgården skrev om detta i februari. Alternativen har därefter varit att antingen lägga ner undervisningen på öarna eller att skapa separata ö-skolor för varje ö. Utbildningskontoret vid Värmdö kommun har nu utrett frågan. Utgångspunkten har varit att varje ö-skola ska finnas kvar, men som en separat skola.
Utredarna ger tre olika förslag på hur en framtida organisation kan se ut. Det första handlar om att behålla öarnas förskolor och grundskolor upp till årskurs tre och att övriga elever flyttas till Djurö. Den lösningen kan innebära att verksamheterna på Svartsö och Möja slås samman. Förslaget skulle innebära ökade kostnader för kommunen på en halv miljon kronor per år.
Det andra förslaget innebär att Möja skola blir en F-9 skola med elever från Svartsö. Det förslaget skulle innebära ökade kostnader på omkring sex miljoner kronor årligen.
Det tredje förslaget utredningen för fram är att skolorna på Möja, Runmarö och Svartsö fortsatt är F-9-skolor med elever resande till Djurö ett några dagar i veckan. Det skulle inte innebära några förändringar eller extra kostnader jämfört med idag, trots att skolorna är självständiga enheter.
– Vi har utgått från tre förutsättningar: pedagogik, organisation och ekonomi. Dessa tre i kombination har gjort att vi landat i de tre alternativen, skriver Peter Berg-ström, utbildningschef vid Värmdö kommun i ett mejl.
Cecilia Lindberg (M), ordförande i utbildningsnämnden, vill ännu inte kommentera de tre förslagen.
– Det är ett bra underlag inför de medborgardialoger som har påbörjats i form av enkäter och som fortsätter under sensommaren i mötesform. Jag vill inte föregripa den fortsatta processen. Nya infallsvinklar kan tillkomma under processens gång och jag ser fram emot att få träffa berörda ö-bor i samband med medborgardialogerna.
Utredningen visar att en stor majoritet av eleverna i skolorna föredrar utbildade lärare samt jämnåriga kamrater framför var skolan är placerad. Många elever tycker inte att fjärrundervisning passar dem bra och föredrar lärare på plats i klassrummet. Resultatet ligger i linje med vad barnens föräldrar anser med skillnaden att föräldrarna i betydligt högre utsträckning än barnen föredrog undervisning på hemorten. Peter Bergström menar att skolorna idag väl följer dessa önskemål.
– Detta fungerar idag och vi ser inte några hinder för att det inte ska fungera framgent.
Värmdö skärgårdsskola har haft problem med att rekrytera och behålla utbildad personal, men även svårt att rekrytera vikarier. Kostnaderna för personal, lokaler och transporter har ökat och täcks inte fullt ut av det extra skärgårdsbidrag som skolan får. Den genomsnittliga kostnaden för en elev på fastlandet är 84 000 kronor per år, kostnaden för en elev på en ö-skola är 185 000 kronor. Oavsett vilka alternativ som väljs så behöver skärgårdsbidraget öka med två miljoner kronor. Utbildningskontoret kommer nu att genomföra en medborgardialog på öarna. Senast i oktober ska ett slutligt förslag på ny organisation presenteras.
Peter Augustsson