KRÖNIKA. Norge kan väl knappast sägas vara ett föregångsland i klimathänseende. Runt 40 procent av landets exportinkomster kommer från försäljning av olja. Det svarta guldet har i decennier gett landet stora inkomster, till priset av stora koldioxidutsläpp. Men kanske stundar nya tider i oljeriket. Prisraset på bränsle i somras påverkade kraftigt landets intäkter och diskussioner förs om hur beroendet av oljan kan minska och användningen av fossilfria drivmedel kan öka. Nu tycks vätgas segla upp som ett av huvudalternativen. Om ett år planeras världens första vätgasdrivna bil- och passagerarfärja tas i drift i Norge. MF Hydra ska trafikera Hjelmelandssambandet i närheten av Stavanger. Nyligen presenterade man även planerna på världens första fullskaliga vätgasdrivna lastfartyg ”Topeka”. Fartyget kommer att ersätta ungefär 25 000 lastbilar med i princip inga utsläpp alls. Planen är att fartyget ska tas i drift 2024. Dessutom planeras för en passagerarfärja mellan Köpenhamn och Oslo som ska drivas på vätgas. Den ska kunna ta 1 800 passagerare och 120 lastbilar med planerad trafikstart 2027.
Var kommer då all vätgas att tas ifrån? Ja, bland annat, från Tyskland, men Norge har stora planer på egen framställning av grön vätgas. Några exakta siffror på vad alla satsningarna i infrastruktur och fartyg totalt kommer att kosta har jag inte sett, men grön vätgas är relativt dyr att framställa. Lastfartyget Topeka anges komma att kosta ungefär 300 miljoner norska kronor att bygga. Frågan är om detta är en vettig satsning. Svaret beror väl på vem man frågar, men oljan ska ju ersättas med något. De flesta biobränslen släpper ut koldioxid men anses klimatneutrala eftersom koldioxiden som släpps ut binds upp av ny biomassa. Men under senare tid har en ganska hård debatt uppstått i Sverige kring biobränslen. Bränsleprodukter exempelvis från skog kan ju ta flera decennier innan de lagrats i ny växtlighet. På kort sikt ger de inga positiva effekter alls på klimatet. Vätgas däremot avger endast vatten och skapar inga stora utsläpp om den till exempel produceras med sol, vind eller vattenkraft.
Norges olje- och energiminister Tina Bru tror på vätgas och ser landet som en framtida ledare av grön teknik inom sjöfarten. EU har sedan tidigare aviserat en gigantiskt satsning på vätgas. Nu återstår att se om Sverige kommer att hänga med i svängarna eller hamna i bakvattnen på andra länder.