
Huset som skulle vara skärgårdens egen resebyrå, saknar helt skärgårdsinriktning i dag. Kaffe, mat och vin är det enda som erbjuds besökare i Glashuset på Strandvägen. Trots att avtalet säger att det ska bedrivas skärgårdscenter i lokalen.
Verksamheten i Glashuset på Strandvägen, som enligt avtalet ska vara skärgårdens rese- och turistbyrå, fungerar i dag enbart som kafé och bar. När Skärgården ringer resebyrån för att få information angående Eldhelgen i skärgården, får vi svaret: ”Vi jobbar inte som turistbyrå som vi gjorde förut, tyvärr.
Vid flera andra tillfällen som tidningen Skärgården ringt telefonnumret på Visit Skärgårdens hemsida, har svaret blivit: ”vi har fått besked om att vi ska hänvisa alla frågor om skärgården till Waxholmsbolaget och Strömma”.
Även på hemsidan är det illa ställt. Bara ett fåtal paket och boenden går att boka, för övriga är det tji. I evenemangskalendern finns ingenting och vill man söka efter boende- eller skärgårdspaket så kommer felmeddelande att sidorna inte kan hittas.
Detta går stick i stäv med hyresavtalet som dagens hyresgäster i Glashuset på Strandvägen träffat med hyresvärden Stockholms hamnar. Där står att hyresgästen ska ”bedriva ett Skärgårdscenter och därvid vara ett skärgårdens rese- och turistbyrå” samt ”utgöra marknadsplats med tillhandahållande av utställningsmöjligheter för skärgårdsentreprenörer” samt ”tillhandahålla webbokning för kunders/besökandes bokning av skärgårdsevenemang” och slutligen att ”tjänstgöra som station för fartyg/yachter vid korttidsangöring vid Strandvägspontonernas nockar”. Förutom detta ska de även bedriva kafé/barverksamhet.
Och det tycks alltså vara det senare som företaget, VTR Tour & Adventures, fokuserar på. Förra hösten tog VTR över verksamheten i Glashuset på Strandvägen, genom kaffeföretaget Monteriva, vilka är delägare i VTR.
Bolagens ägare Tommy Winberg vill inte svara på frågan huruvida man uppfyller ändamålsparagrafen i avtalet, men säger:
– Öppen skärgård gick i konkurs för att de inte kunde bringa några intäkter. Vi tog över under våren och gjort det bästa vi kan, fortlöpande. Det är många delar som behöver ses över som har varit eftersatta, säger Tommy Winberg.
Det enda som i dag minner om den forna Visit Skärgårdenverksamheten är dekaler på väggarna. I övrigt gapar den del av lokalen som tidigare huserade skärgårdens resebyrå, helt tom. Trots det säger Tommy Winberg:
– Om det finns de som vill betala för sig så är de jättevälkomna, men ingen kan placera sina broschyrer gratis längre. Det är den stora skillnaden, i övrigt har verksamheten varit i motsvarande omfattning. I och med att vi kom in så pass sent så har det inte funnits en chans att etablera möjligheten. Vi har tittat på en digital motsvarighet, men det har inte hunnits med för den här säsongen.
Vilka broschyrer ligger där i dag?
– Lite från Waxholmsbolaget trots att de inte har betalat för det.
Men det finns inte en enda broschyr?
– Då har det inte visats något större intresse hittills. Någon ska vara beredd att betala det. Det är ungefär vad jag har att berätta.
Tidigare medlemmar har inte hört ett ljud om möjligheten att lägga broschyrer i Glashuset?
– Vi har mejlat ut information till de medlemmar vi har fått kontaktuppgifter till. De som har valt att inte läsa det eller höra av sig kan jag inte ta ansvar för. Sett till att vi inte kom in förrän mitten av maj och fick ordning på det hela så har vi inte haft så god tid att göra ett optimalt resultat.
Men ni ska bedriva ett skärgårdscenter?
– Det enda som skiljer i dag jämfört med föregående år är att det inte är medlemmarnas material som är uppställt.
Så vad är det ni gör i enlighet med avtalet?
– Jag tänker inte svara på fler frågor. Vi gör så gott vi kan, men det vi fick ta över var något som inte var så väl satt i ordning om man säger så, avslutar Tommy Winberg som i stället för att svara på frågan om hur de utgör en marknadsplats för skärgården väljer att lägga på luren.
Fastighetsägaren Stockholms hamnar, som har hyrt ut Glashuset med förbehållen ovan, vill inte kommentera saken.