När centerpartisten Gustav Hemming får en nygammal roll i Region Stockholms nya mittenkoalition med Miljöpartiet och Socialdemokraterna kommer det tas hårdare tag med kärnöbegreppet.
– Och vi kommer ha en högre ambitionsnivå i replipunktslyftet, säger han.
Den nya titeln blir klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd och till och med Gustav Hemming själv som varit regionråd i 16 år snubblar på orden.
– Den stora förändringen är att Aida (Hadzialic, S, reds. anm.) tar över en del av tillväxtfrågorna, dock inte skärgård och landsbygd. Jag återtar ansvaret för miljö, energi och klimat.
Redan i 2022 års budget gjordes en del förändringar som nu ska stärkas.
– Till exempel bryggor och väderskydd. Vi lyfter fram att vi vill ta lead i utvecklingen av replipunkterna, med utgångspunkt i replipunktslyftet. Basen är bra väntkurer och trafikinformation som idag är bristfällig på många platser. I arbetet med väntkurer ingår att säkerställa att det finns toaletter.
Förutom fler toaletter behövs fler bostäder, framförallt på kärnöarna. Gustav Hemming har tidigare berättat att han inte är främmande för att nivågruppera kärnöar – kanske till och med ta bort några. I bostadsfrågan behövs en dialog och förhandlingar kring åtaganden med kommunerna.
– Det har jag varit inne på länge. Kärnöbegreppet måste åtföljas av tydligare åtaganden från kommuner och regionen. Vi har en regional utvecklingsplan för att det ska leda till utveckling och bedömer att det är bostadsfrågan som är central. Det genomsyrar allt. Men just i skärgården är det särskilt viktigt att utveckla bostadsbestånden. Vår ambition är att kärnöar där det byggs fler bostäder ska få mer kollektivtrafik.
Under mandatperioden kommer den nya koalitionen att införa tre nya pendelbåtlinjer, bland annat från Solna, Sundbyberg, Bromma, Danderyd och Täby, och investera i nya fartyg för pendel- och skärgårdstrafik. De ser en fördel i att regionen har ett eget tonnage och kommer pröva om även kundtjänsten och trafikledningen ska övertas i egen regi.
– Det är en central funktion. Vi är överens om att säkerställa att det inte förekommer någon särbehandling från de som står för trafikledningen. Det har framförts från olika håll att aktören kan gynna sitt eget tonnage, istället för de som befinner sig i området.
Tidigare har mest Socialdemokraterna drivit denna fråga, har Centerpartiet svängt?
– För mig har det aldrig varit en ideologisk fråga att regionen ska upphandla alla trafiktjänster. Driftsform ska väljas utifrån vad som ger bäst kvalitet och effektivitet i det enskilda fallet.