Kommunstyrelsen i Värmdö vill ha en östlig förbindelse från Värmdöleden till Frihamnen och ger sig nu in i Sverigeförhandlingen. Som lockbete utlovas 10 000 nya bostäder. Men Miljöpartiet vill hellre satsa på kollektivtrafik.
För att Värmdö ska kunna fortsätta vara en del av den expansiva Stockholmsregionen är en östlig förbindelse, från Värmdöleden till Frihamnen, nödvändig. Det menar kommunstyrelsen som vill delta i den så kallade Sverigeförhandlingen som inleds i februari. Allt för att trycka på för en östlig förbindelse, den trafiklösning i bergtunnel som Trafikverket har tagit fram förutsättningar för.
Tillsammans med Essingeleden, Norra länken och Södra länken skulle den östliga förbindelsen bilda en motorvägsring runt Stockholm.
Redan till år 2035 räknar Värmdö att ha en tillväxt på mellan 20 000 och 30 000 invånare. Kommunstyrelsen har redan inlett en omfattande detaljplanering i kollektivtrafiknära lägen i tätorterna.
Kommunalrådet Monica Pettersson (M) påpekar att leden har efterfrågats i många år. Första gången en östlig förbindelse nämndes i plansammanhang var 1928:
– En östlig förbindelse ger stora nyttoeffekter för Värmdös invånare. Nu visar Trafikverkets nyttoanalys att det inte längre handlar om leden ska byggas utan när, säger hon i ett pressmeddelande.
Utan leden tror Värmdö att det kommer att byggas cirka 6 000 lägenheter fram till år 2035 i kommunen. Med leden beräknas siffran däremot bli 10 000 bostäder. Något kommunen nu kastar in som lockbete i förhandlingen. Planen är att erbjuda Sverigeförhandlingen ett ökat bostadsbyggande.
Men Miljöpartiet ser ingen anledning att hetsa fram fler bostäder än de som ligger i översiktsplanen och är emot att bebygga flera av de tänkta områdena. Hellre än att göra det lättare för Värmdöborna att arbetspendla norrut, vill Miljöpartiet se bättre kapacitet i kollektivtrafiken till och från Värmdö, liksom att det skapas nya arbetstillfällen i kommunen så att fler slipper pendla.
FAKTA
- Sverigeförhandlingen är ett regeringsuppdrag för att öka
kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.
- Totalt ska infrastruktursatsningar runtom i Sverige möjliggöra byggandet av cirka 100 000 nya bostäder.
- Förhandlingen rör medfinansiering av olika infrastrukturprojekt där många parter kan vara med och påverka. I slutändan ska
finansieringen komma från staten, berörda kommuner, landsting, brukaravgifter och privata investerare.