
Används samhällets resurser dåligt när både postsvävaren och Waxholmsbåten går till samma bryggor, nästan samtidigt? Den frågan lyftes under det senaste regionala skärgårdsrådet, och kommer att tas upp under exekutivkommitténs nästa möte.
Ordförande i kommittén, Lars Nyberg på länsstyrelsen, hyser inget hopp om att lösa frågan, men:
- Vi kommer att ta upp frågan rent allmänt med postens paket och olika budfirmor, det har påtalats att det inte är särskilt samordnat i dag. Paketservicen blir allt viktigare i samhället, inte bara för företagen utan även för privatpersoner. Men som det är nu kommer paketen till lite olika ställen. Det är oklart vad vi kan göra åt det, men det ställer i alla fall till problem i dag, säger han.
Att postutdelningen överlag skulle kunna ses över och effektiviseras tror Nilla Söderqvist på Nämdö, som har jobbat för Posten:
- Försändelserna skulle kunna köras ut mer med Waxholmsbåten, som går varje dag, är isgående och går i alla väder, säger hon.
Sedan Svensk kassaservice la ner i hela landet har postutdelningen blivit lite grann hängande i luften menar hon. I vissa fall har Posten flyttat in i befintliga lokaler som exempelvis butiker, något som är enkelt under högsäsong, men inte är lika självklart under lågsäsong då butikerna inte har öppet alla dagar. Och då riskerar ön att få bryggpost, alltså en samlingslåda på Waxholmsbryggan där alla får hämta sin post.
- Samhällsekonomiskt tycker jag att det är konstigt att inte andra myndigheter använder sig av Waxholmsbolaget, det skulle även legitimera att båten går varje dag. Båten ska ju användas till distribution i största allmänhet, och post är ju inte skrymmande, säger Nilla Söderqvist.
På Nämdö anlände tidigare posten med Waxholmsbolaget till ön, där en lokal underentreprenör tog hand om posten och delade ut den på ön. Men i somras tog Posten själva över distributionen i hela området, med egen båt sommartid och svävare vintern. Risken är dock, menar hon, att om Waxholmsbolaget skulle ta över all postdistribution så skulle det enbart bli bryggpost i fortsättningen, vilket inte är önskvärt:
- Det måste finnas en lokal entreprenör på ön som tömmer utgående post och distribuerar inkommande post i lådor.
Enligt Thomas Olsson, distriktschef på Posten Stockholm syd så nyttjas redan Waxholmsbolagets fartyg för att leverera bryggpost till många öar. Problemet är dock de öar dit inte Waxholmsbolaget går:
- Skulle all post gå via Waxholmsbolaget blir det väldigt långa avstånd till bryggposten för de boende. Det skulle bli en bättre ekonomisk sits för oss, men många skulle vara tvungna att ta båten för att hämta sin post.
Men om det fanns lokala entreprenörer som skötte det?
- Vi har haft många lokala entreprenörer, men det blir väldigt dyrt, säger han och hänvisar till den enda entreprenören man har idag:
- Den vi har nu har sänkt våra kostnader radikalt, säger han och fortsätter:
- Där vi ser att det är för långt eller svårt att få ut posten till öarna så försöker vi hitta en lösning. Sen får det inte kosta hur mycket som helst. Målet är en rimlig service som skärgårdsborna tycker är acceptabel. Men det är dyrt att hantera post i skärgården, oavsett om man använder Waxholmsbolaget eller entreprenörer, säger han.
Siko, som organiserar skärgårdsborna, la nyligen ut frågan till medlemsföreningarna om vad de tycker om posten på sin ö. Frågan, som har efterlysts av länsstyrelsen, kommer troligen att följas upp med en enkät.