Inom 10-20 år behöver cirka 100 bryggor som trafikeras av passagerarbåtar renoveras. Skärgårdens trafikantförening har adresserat frågan till Region Stockholm:
– Vi tycker att det är en så stor fråga att det är viktigt med framförhållning, att regionens olika aktörer samlas kring hur man ska hantera det, säger Lars Nyberg, ordförande i trafikantföreningen.
Häromveckan träffades trafikantföreningen och trafikregionråd Anton Fendert (MP).
– Vi upplevde att vi fick förståelse. Vi vill bidra med praktiska erfarenheter. Det är inte fråga om att klaga utan vi önskar en dialog, säger Lars Nyberg.
Föreningen lyfte fram vikten av ett samarbete mellan flera regionala parter för att minimera risken att bryggor plötsligt stängs på grund av att de är i för dåligt skick. Det skedde 2020 med Östanå brygga där framtiden fortfarande är oviss. Östanå stängdes efter en besiktning av Waxholmsbolaget. Dessa nautiska besiktningar görs sedan 2021 och planen är att hinna med 20 procent av de totalt 252 bryggorna som trafikeras av Waxholmsbolaget per år.
– Om en brygga inte klarar den nautiska sjösäkerhetsbesiktningen så trafikerar vi inte den förrän bryggägaren åtgärdat bristerna, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet
Merparten av skärgårdens trafikbryggor är privatägda, antingen av privatpersoner, samfälligheter eller föreningar. Några står på kommunal mark eller ägs av Trafikverket. Någon kartläggning av exakt hur många bryggorna är och vilka som behöver omsorg finns inte idag enligt regionen. Det är bryggägarens ansvar att hålla bryggan i trafikdugligt skick. Regionen som inte äger några bryggor men trafikerar dem har därför avsatt ett anslag på 2,5 miljoner per år till bryggrenoveringar. tolv föreningar delade på pengarna 2023. Anslaget har nu permanentats, vilket är föredömligt menar Lars Nyberg. Men det räcker inte för att täcka alla kostnader.
– Vi vill undvika plötsliga avstängningar. Här behövs framförhållning på åtminstone ett par år, för att hitta pengar och så vidare. Man kan inte förutsätta att kompetensen finns på öarna. När vi pratat med kommunerna har vi lyft frågan. Det är ett gemensamt intresse, vill man ha en levande skärgård behöver alla bistå, säger Lars Nyberg.
2022 infördes en ny bryggnorm av trafikförvaltningen som innebär att bryggor efter renoveringen måste uppfylla högre krav än tidigare. Lars Nyberg menar att normerna kräver grova konstruktioner för att klara det tyngre tonnaget.
– Det finns även idéer kring mindre eldrivna fartyg som har mindre påkänning vid anlöp. Man kan fundera över normerna – kommer alla bryggorna trafikeras med de tyngsta båtarna?
Finns det något förslag kring att göra undantag eller utforma andra krav?
– Regionens normer finns för att bryggorna ska kunna trafikeras på ett säkert sätt och revideras löpande. Däremot kan det finnas anledning att revidera normerna beroende på vilket tonnage som kommer att trafikera bryggorna. Över lag är det viktigt att det finns en robust infrastruktur. Framför allt för bryggor som ska trafikeras vintertid och ska kunna klara isgående fartyg, säger Michaela Haga.
Hur kan regionen lyfta frågan om bryggrenoveringar med andra aktörer för att minska risken att bryggor stängs?
– Vi gör flera olika insatser för att bryggorna och skärgårdstrafiken ska fungera väl. När vi besiktigar bryggorna meddelar vi brister till bryggägarna så att de ska kunna söka pengar och renovera bryggorna. Tidigare blev bryggorna besiktigade löpande. Nu har vi en bättre struktur och uppföljning med bryggägarna efter genomförd besiktning, säger Michaela Haga.
Men regionens insatser är inte kända av alla. Skärgårdens Trafikantförening har, trots att den för regelbundna diskussioner med trafikförvaltningen och politikerna, inte blivit varse:
– Efter fråga till styrelsekollegor kan jag konstatera att vi inte känner till – och knappast tror – att någon successiv besiktning av skärgårdens alla trafikbryggor numera sker, säger Lars Nyberg.
Information om de planerade besiktningarna hade inte nått samfälligheten på Viggsö, som bestämde sig för att själva ta tag i det i förebyggande syfte. De tog in dykare i julas som bedömde livslängden till ytterligare 5-10 år på bryggan.
– Vi behöver bygga en ny brygga och hitta sätt att söka bidrag för det. Så nu är vi i startupprocessen, hur ska vi finansiera? Det kostar ju många miljoner, kanske mellan två och fyra, att byta bryggan och man måste få med husägarna, säger Kjell Grönberg, styrelseledamot.
Han tror inte att alla känner till Waxholmsbolagets besiktningar. Trafikförvaltningen understryker att besiktningarna endast är okulära och att en grundligare undersökning är bryggägarens ansvar.
– Vi berättar om våra besiktningar för intresseorganisationer i skärgården, vi har dialog med kommuner och deltar i bryggråd. Vi kan bli bättre på att nå ut med information, säger Torbjörn Granrot på förvaltningens presstjänst
FAKTA
Dessa bryggor fick medfinansiering av regionen 2023:
Kungshättan (Ekerö): Ersättning av befintlig brygga
Särsö (Österåker): Reparation av befintlig brygga
Håknäs (Norrtälje): Renovering av befintlig brygga
Hemmarö (Norrtälje): Ersättning av befintlig brygga
Riset (Nacka): Nytt väderskydd och räcken
Sunnansund (Värmdö): Breddning av befintlig brygga
Norra Betsö (Österåker): Renovering av befintlig sidobrygga
Uvö (Värmdö): Renovering av befintlig brygga
Orrlunda (Vaxholm): Renovering av befintlig sidobrygga
Edö (Österåker): Ersättning av befintlig brygga
Solvik (Värmdö): Reparation av befintlig brygga. Tillgänglighets- och säkerhetshöjande åtgärder
Halleberg (Värmdö): Reparation av befintlig brygga