En brinnande Waxholmsfärja och 200 passagerare i flytvästar som evakueras med livbåtar. Mardrömmen blev verklig när en av de största sjöräddningsövningarna någonsin arrangerades i vattnet utanför Blockhusudden i förra veckan.
Solen skiner och havet är så blått som aldrig förr när Waxholmsbolagets Dalarö lämnar Nybrokajen med 200 förväntansfulla skärgårdsresenärer. Det ser ut att bli en fantastisk dag i skärgården. Den enda vind som blåser är fartvinden från båten som rundar Blockhusudden. Resenärerna står på däck och skrattar när Dalarö plötsligt stannar, mitt på fjärden. Länge. Alldeles för länge. Snart sprakar det i båtens högtalare och kaptenen talar:
– Vi har en brand i maskinrummet och fartyget ska evakueras i livflottar. Vänligen gå ut på däck, ta fram flytväst, hjälp varandra, följ besättningens instruktioner.
Det dröjer inte lång tid innan Dalarös nu flytvästklädda passagerare är omringade av kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, polisbåtar och helikoptrar. Folk ligger i vattnet, någon har glassplitter i huvudet, Dalarö saknar möjlighet att styra in till land och katastrofen är ett faktum. Precis allt har gått åt helvete. Men det gör inget. Det är bara en övning.
Onsdag den 22 maj genomfördes den största sjösäkerhetsövningen i Sverige på minst 10 år. Safetygruppen var arrangörer, på uppdrag från rederierna Waxholmsbolaget, Blidösundsbolaget, Strömma och Ballerina. Men antalet deltagare var många: SSRS, Kustbevakningen, polisbåt och en räddningshelikopter är bara några av de som bjudits in att delta under dagen. De flesta av dem visste inte heller vad de skulle mötas av när övningen inleddes.
– De vet att syftet med övningen är en väldigt stor evakuering. De vet var övningsområdet är, men de vet inte exakt var det kommer att ske. De vet också att de ska vakta radion på ett visst klockslag och en viss kanal, säger Peter Österman, ställföreträdande övningsledare från Safetygruppen.
Från Dalarö bolmar discorök och VHF-kanal 6 går varm av intensiv övningstrafik. Inom några minuter har ett antal båtar anmält att de kan hjälpa till på olycksplatsen. En Djurgårdsfärja får ta emot figuranterna från den första livflotten. I ett skarpt läge hade Dalarö styrt upp mot land så fort det blev tydligt att fartyget måste lämnas. Hittills har man aldrig skarpt behövt evakuera en Waxholmsbåt genom livflottar. Men trots att båten “brinner” så är det ingen stress på övningsplatsen.
– Det ska inte gå fort, det här är en övning och det ska gå säkert. Tidsfaktorn är inte det viktiga. Det viktiga är informationen, att ta hand om en större folkmassa och sedan att få kommunikationen att funka. Dessutom att omhänderta de här personerna på uppsamlingsplatsen, säger Peter Österman.
Djurgårdsfärjan sätter kurs mot Värtahamnen för att lämna av sina figuranter. Målet var att få ihop 500 figuranter som kunde agera passagerare på Dalarö, en siffra som tyvärr inte lyckades: Dalarö lämnade kaj med 203 personer ombord. Många av figuranterna var medarbetare och frivilliga från de medverkande rederierna och organisationerna. De flesta visste inte alls vad de skulle mötas av i dag. Pernilla Rosén är ett av få undantag. Hon sitter på kajen bredvid en sotig och blodig man med förband. I den blodiga handen sticker en fejkad glasbit ut. Till vardags arbetar Pernilla Rosén med sjukvård och är befälhavare inom SSRS. Hon blev redan innan övningen informerad om att hon skulle ansvara för att ta hand om “skadade” under övningen.
– Övningen har fungerat bra i stort, det finns småsaker som man kan göra bättre, men det är därför vi övar. Det har varit spännande, framförallt den här tidsaspekten när man tycker att allt tar så lång tid.
Hon står vanligtvis på andra sidan i den här typen av övning, i rollen som sjöräddare. I dag ville hon vara med som markör. Det var lärorikt, inte minst för att se hur hennes kollegor arbetade på en skadeplats.
– Vissa blir mer stressade, då blir man mer trångsynt och får svårare att jobba. Det är ju en erfarenhet att se och dra nytta av. Man ska dra tre andetag innan man går ombord på en sån här båt, säger hon.
Innan projektet är slut kommer alla som varit med ha lämnat in sina utvärderingar efter övningen, en process som förmodligen kommer att ta flera veckor. Allra först ska deltagarna samlas i magasin 9 i Värtahamnen. Blodiga sminkskadade trängs med ambulanssjukvårdare och uniformsklädda sjöbefäl och de inblandade bjuds på dricka och smörgåsar. Även Safetygruppens Peter Österman är på plats. Han sammanfattar övningen som lyckad och tror inte att den kommer att resultera i några förändrade rutiner hos de inblandade.
– Inte spontant som jag känner här och nu utav den feedback jag har hunnit samla in. Vi har haft övningsmomentledare på själva haveristen och där har det funkat väldigt bra. Sedan får vi se hur det blir när vi börjar landa lite, säger han.
Han påpekar att det inte bara handlade om ett bra arrangemang utan av ett helhetsarbete från alla inblandade i övningen.
– Det är en lycka att ha gjort det och en glädje att det blev så pass bra. Men vi ska inte ta åt oss äran, alla övande enheter gjorde bra ifrån sig på den spelplan som var förberedd för dem, säger Peter Österman.