Det finns stora möjligheter men också stora utmaningar med vätgas som bränsle, det framkom under ett seminarium förra veckan. Då berättade bland annat Gotlandsbolaget om sina planerade vätgasdrivna färjor.
Vätgas är ett av de bränslen som länge diskuterats inom transportsektorn, men som ännu inte fått något stort genombrott i Sverige. Men omfattande forskning pågår och under ett seminarium i Värtahamnen förra veckan var forskare från Uppsala universitet på plats för att berätta mer om hur vätgas ska bli en energikälla i framtiden.
En av talarna var Björn Samuelsson, forskare vid Uppsala universitet. Några av de fördelar han nämnde är att grön vätgas är fossilfri, har högt energivärde per viktenhet och kan användas i bränsleceller, gasturbiner och i kolvmotorer. Nackdelar är bland annat att vätgasen tar mycket plats, att infrastrukturen saknas och att det fortfarande är dyrt. Gotlandbolaget är ett av de rederier som satsar på fartyg med vätgasdrift. En av de största utmaningarna för dem är att hittat en teknik för att kunna fylla de stora fartygen tillräckligt snabbt.
– Vi kommer att fokusera mycket kring hur vi ska lösa fyllningsfrågan, men även säkerhets- och lagringsfrågor, sade Björn Samuelsson.
HAN menade att det kommer att behövas ett ekonomiskt stöd för att få igång produktionen av vätgas så att redare vågar beställa nya fartyg.
– Ett rimligt estimat just nu är att priset på vätgasen kommer att ligga på mellan 5 och 7 euro per kilo.Det motsvarar ett dieselpris på mellan 15 till 20 kronor.
Priset är ungefär det dubbla jämför med vad rederierna idag betalar, men nya regler som ska införas kommer att utjämna skillnanden, sade Björn Samuelsson.
En avgörande fråga är hur vätgasen ska produceras. Henrik Sjöström från vindkraftsföretaget OX2 berättade att Länsstyrelsen på Gotland rekommenderar regeringen att ge tillstånd till deras planerade vindkraftspark Aurora, som ska ligga mellan Öland och Gotland. Företaget arbetar just nu med att etablera energihubbar på Gotland och Åland där vätgas och andra bränslen ska kunna produceras med hjälp av vindkraftsel.
– Enbart Aurora kommer att ge 24 terawatttimmar energi varje år, det är fem miljoner hushålls årliga elförbrukning. Vi kan ta några procent av det, det kommer att bli väldigt många båtar som kan köra på den energin, sade Henrik Sjöström.
Under seminariet pratade Håkan Johansson, vd på Gotlandsbolaget, och Christer Bruzelius, från Gotland Tech Development, om arbetet med deras vätgasfartyg som kommer att vara världens första gasturbindrivna vätgasfärjor. Gotlandsbolaget hoppas att minst ett av fartygen ska vara i drift senast 2030.
– Ju tidigare färjetrafiken blir fossilfri desto starkare blir Gotlands attraktionskraft. Samtidigt är det viktigt att bevara den positiva samhällsutveckling som blev konsekvens av när vi införde en mer snabbgående färja för 20 år sedan. Vår utgångspunkt är att inte flytta Gotland längre bort från fastlandet, sade Håkan Johansson.