5 frågor till
Magnus Sillén, som efter nästan 15 år som VD och delägare i Stockholms sjötrafik nu lämnar sin post:
Varför slutar du?
– Jag har avyttrat min del i firman och tycker att jag har suttit länge nog, dessutom närmar jag mig pensionsåldern. Tidpunkten är väl vald då företaget står inför en stor utmaning i och med den nya sjötrafikupphandlingen. Tiden är helt enkelt mogen för att någon annan tar över inför de kommande 12 åren, som upphandlingen innebär i bästa fall.
Femton år på samma post, du måste ha trivts?
– Ja, det har varit en spännande tid, samtidigt som det har varit väldigt turbulenta år. Minst 8 av de 15 åren har inneburit nya upphandlingar. Så stora delar av min verksamhet här har präglats av upphandlingarna med allt vad det innebär. Utöver det så har det varit ett väldigt stimulerande jobb, där jag hela tiden har haft mycket människor omkring mig, vilket jag trivs otroligt bra med. Jag tycker att vi alla tillsammans har tagit företaget till helt nya höjder under de här åren.
Vilket är ditt starkaste minne från tiden i Stockholms sjötrafik?
– Det var nog när vi hade förlorat upphandlingen 2006 och höll på att ”stänga butiken”. Tidigt en morgon ringde Waxholmsbolagets VD och berättade att en av de stora vinnarna hade ”hoppat av”. Nu undrade han om vi kunde tänka oss att ”hoppa på” igen. Ur askan i elden och back in business, så att säga.
Hur ser det ultimata upplägget för sjötrafiken i skärgården ut, enligt dig?
– Det ultimata för Stockholms sjötrafik innebär att vi sköter alla Waxholmsbolagets fartyg, med både drift och bemanning. Det finns en klar fördel med stordrift, vilket vi har provat på och bevisat förut.
Vad ska du göra nu?
– Jag kommer dels att gå i lite delpension, och dels fortsätta jobba. Jag har lite olika tankar och upplägg kring det, men är öppen för alla förslag.