
Cinderellabåtarna, som årligen kör upp till 200 000 passagerare ut i skärgården, ligger ute till salu.
Försäljningen är en direkt effekt av landstingets beslut att SL:s periodbiljetter ska börja gälla på Waxholmsbolagets fartyg.
Nu flaggar även fler rederier att de kan tvingas lägga ned sina verksamheter som en följd av detta.
I grunden är landstingets biljett-beslut bra men det slår fel, säger flera redare som Skärgården varit i kontakt med.
– Jag är positiv till att göra skärgården mer tillgänglig. Men man borde ha kunnat löst det här på ett bättre sätt så att alla kan få en vinning i det här. Nu gynnas bara Waxholmsbolaget, säger Thomas Hansen, befälhavare och vd på Tema Skärgården AB som kör Cinderellabåtarna åt Strömma.
Sedan några veckor tillbaka ligger Cinderellabåtarna ute till försäljning och om den blir av innebär det slutet för Thomas Hansens verksamhet.
– Försvinner båtarna så försvinner substansen i hela mitt företag. Det innebär också att ett 80-tal tjänster försvinner från skärgården.
Cinderellabåtarna upp mot 200 000 passagerare ut till skärgården varje år. Försvinner de från marknaden har inte Waxholmsbolaget tillräckligt tonnage för att möta upp det kundunderlaget, säger han.
– En bra sommardag kör vi upp mot 2000 passagerare och det kan landstinget inte matcha upp hur lätt som helst. Det känns som att politikerna inte tagit med i beräkningen att Cinderellabåtarna kan säljas som en effekt av deras beslut.
Peter Henricsson, chef på Strömma, menar att bolaget varit tvunget att ta till åtgärder att landstingets beslut blivit känt.
– Då landade vi i att försäljningen av Cinderellabåtarna blir en konkret åtgärd.
Trots att SL:s biljetter inte ska gälla på Waxholmsbolagets båtar under högsäsong tror Henricsson ändå att försäljningen av Cinderellabåtarna är den enda utvägen.
– Högsäsongen är viktig men vi behöver intäkter under hela året för att klara oss och om en större andel passagerare nu väljer Waxholmsbolaget får vi ekonomiska problem.
Han utesluter däremot inte att Strömma försvinner helt från skärgårdstrafiken.
– Det finns över 50 fartyg i vår flotta så det blir nu till att se hur vi fördelar trafiken. Men det som blir helt avgörande är hur spelplanen kommer att se ut.
Fler nedläggningar kan bli att vänta. Ronny Jansson vid Roslagens Sjötrafik säger att det inte är självklart att de är kvar till nästa högsäsong.
– Vi har spikat tidtabellen fram till mitten av december. Sedan får vi se hur det blir till nästa säsong.
Han menar att det är bättre att sälja nu än att invänta och se hur landstingets beslut slår i praktiken.
– Det finns ingen som vill köpa en båt och en rörelse som inte går runt på grund av att det inte finns något kundunderlag.
En räddning för hans del, som Ronny ser det, är om landstinget kan tänka sig att samarbeta.
– Får vi full ersättning för de passagerare som kliver ombord och vill betala med sitt SL-kort så kan vi ta en ny diskussion kring det här, säger Ronny Jansson.