Filerna på Färjerederiets vägfärjor i Bohusläns skärgård målas om för att bilarna ska få större plats så att säkerheten ökas. Några liknande förändringar på vägfärjorna i Stockholms län planeras inte.
Vägfärjans filer på Hönöleden ska målas om så att de blir större. Faller försöket väl ut kommer samtliga vägfärjor på Västkusten att målas om rapporterar SR P4 Väst.
Anledningen är att bilarna nu packas så tätt att det inte går att komma ur dem snabbt om en olycka skulle inträffa. Faller försöket på Hönöleden väl ut målas fler av Bohusläns färjor om.
– Vi har inte hunnit måla än på grund av vädret men gör det så fort vi får en chans, säger Jimmy Franzén, distriktschef på Trafikverket Väst.
Färjorna på Västkusten har fem filer medan de i Stockholms län bara har fyra. Därför behöver inte filerna på vägfärjorna i Stockholms län breddas enligt Ellen Strandberg, Trafikverkets distriktschef i Stockholmsregionen.
– Säkerhetsmässigt uppfyller vi alla krav, säger hon.
Tidningen Skärgården uppmärksammade 2013 att bilarna på länets vägfärjor packades så tätt under högtrafik att det inte gick att passera mellan dem. Enligt regelverket ska det vara minst 60 centimeter mellan fordonen var 24 meter tvärskepps. Det ska också vara 60 centimeter mellan bilarnas långsidor.
På Transportstyrelsen anser man att regelverket, som är från 1970-talet, är förlegat och skulle helst se att det uppdaterades. Ett sådant förslag måste dock vara mycket väl underbyggt för att det ska gå igenom. Höjs säkerhetskraven ökar också rederiets kostnader. Därför måste man med statistik och riskanalyser visa att en sådan reform är ekonomiskt försvarbar. Bland annat ställs då värdet av ett människoliv mot kostnaderna för en ombyggnation. I sammanhanget beräknas ett människoliv vara värt cirka 21 miljoner kronor.