Gästhamnen i Långvik har byggts i strid med gällande lagar och regler konstaterar en advokatbyrå. Värmdö kommun riskerar nu att bidrag på två miljoner kronor dras in och att kostnaden istället hamnar på skattebetalarna.
Gästhamnen i yttre delen av Långvik är ett resultat av EU-projektet Seastop som syftade till att rusta upp befintliga hamnar i Finland och Sverige. År 2017 tog samfällighetsföreningen som äger marken ett beslut om att gå med i projektet och tecknade ett avtal med Värmdö kommun, som hade huvudansvaret för projekten i Sverige. Några medlemmar i föreningen kände dock inte till beslutet förrän hamnen började byggas och har sedan dess kraftfullt motsatt sig planerna. Trots protesterna har hamnen byggts klart och driften arrenderats ut. Gästhamnen öppnade i slutet av juli i år, men stridigheterna har gjort att Tillväxtverket låtit en advokatbyrå utreda projektet. Utredarna konstaterar bland annat att Seastop-avtalet strider mot föreningens ändamål och att dess ordförande överskridit sin befogenhet. Enligt stadgarna är ändamålet med samfällighetsföreningen att ge medlemmarna möjlighet att dra upp och sjösätta sina båtar (lastageplats) samt att nyttja en sjöbod. Utredarna menar att gästhamnens nya bryggor samt, möjligen, servicehuset med duschar och toalett kan vara förenliga med stadgarna. Däremot inte saker som elanslutning, wifi, belysning, grillplats, sopcontainrar. Föreningen kan därför vända sig till domstol för att få det ogiltigförklarat. Dessutom menar advokatbyrån att föreningen tycks sakna kapacitet och förutsättningar att själva driva hamnen och man därför kringgår reglerna genom att arrendera ut driften.
Värmdö kommun borde som projektansvarig ha förstått att avtalet bröt mot föreningens stadgar och är därför ekonomiskt ansvarig även om man agerat i god tro. Enligt advokatbyrån bör stödet på cirka två miljoner kronor för arbetena i hamnen inte utbetalas till kommunen, en kostnad som i så fall riskerar att hamna på Värmdö kommuns skattebetalare. Projektet i Långvik har kantats av problem, bland annat har många genomförda åtgärder saknat bygglov. Kommunens kommunalråd Deshira Flankör (M) har i Skärgården pekat ut en tidigare anställd projektledare som ansvarig för de felen, men Seastop-avtalet är underskrivet av Deshira Flankör själv. Tillväxtverket har begärt in ett svar från kommunen senast 30 september. Skärgården kommer att återge kommunens synpunkter så snart vi fått ta del av dem.
Skärgården har sökt företrädare för advokatbyrån.