
Kammaråklagare Stefan Creutz har begärt att sjöpolisen i Nacka inleder en kompletterande förundersökning om olyckan förra påsken när finlandsfärjan Viking Grace kolliderade med en taxibåt vid Marö utanför Kapellskär.
Vid Stockholms tingsrätt inleds på torsdag det rättsliga efterspelet till den dramatiska olyckan som inträffade i väder med kraftiga dimbankar. Mirakulöst räddades de tre i taxibåten, föraren och två passagerare, från att förolyckas. För närvarande är Sunnis befälhavare ensam föremål för allmänt åtal avseende vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada.
För bara några dagar sedan kom en anmälan till sjöpolisen i Nacka som hävdar att Viking Grace i samband med olyckan körde för fort och bröt mot flera sjörättsregler.
Olyckan kunde till och med ha förhindrats om Viking Grace agerat annorlunda, hävdar anmälaren och menar att föraren av taxibåten inte ensam ska bära ansvaret för olyckan utan att även Viking Grace bär en stor del av skulden och bör åtalas.
Tidningen Skärgården kan nu avslöja att kammaråklagare Stefan Creutz begärt att en kompletterande förundersökning kring Viking Lines agerande vid olyckan ska göras. Han bedömer dock att den nya polisanmälan och hans egen begäran om en kompletterande utredning inte påverkar den kommande rättegången.
- Generellt kan jag ju säga att vi har fri bevisprövning och parterna är oförhindrade att åberopa vilka uppgifter som de önskar vid förhandlingen, säger Stefan Creutz.
Polisanmälan bygger på uppgifter som efterhand blivit offentliga genom förhören från sjöförklaringen på Åland, haverikommissionens rapport, finska Trafiksäkerhetsverket rapport, den svenska polisens förundersökning samt analyser och beräkningar av Viking Grace fart och inbromsning och bryggbefälets agerande kort före och under olyckan.
Rättegången vid Stockholms Tingsrätt väntas pågå två dagar om inte domstolen låter uppgifterna i den aktuella polisanmälan och åklagarens begäran om en kompletterande förundersökning i sista stund förändra proceduren.
- Beslutet att ensidigt låta åtala Sunnis befälhavare är svårförståeligt och i avsaknad av den balans man förväntar sig av de rättsvårdande myndigheterna. Mot bakgrund av skeendet i händelsen vore det naturligare att åtala bägge parter. Om de brister som framkommit i utredningarna är normalt förekommande i dygnspendeltrafiken mellan Stockholm och Åbo finns det också allmänpreventiva skäl till åtal, menar anmälaren.
Olyckans utgång berodde också på att Viking Grace ”visade brister i gott sjömanskap och den omsorg och varsamhet som till förekommande av sjöolycka betingas av omständigheterna”, skriver anmälaren.
Taxibåtens förare försvaras av advokat Tomas Nilsson. Han vill inte göra några uttalanden före rättegången. Inte heller Viking Line har för dagen några kommentarer.
TORSTEN BLOMQUIST text och foto.