Omkringflytande bryggor, släckta fyrar eller prickar som försvunnit spårlöst. Hos Sjöfartsverkets avdelning Maritime safety information, MSI, är det alltid högsäsong och telefonlinjerna står öppna dygnet runt.
Om du som åker på sjön ser något som kan innebära fara så ska det omgående rapporteras till Sjöfartsverket. Antingen på ett särskilt telefonnummer, eller över VHF-radion.
Det kan handla om fel på utmärkning, släckta fyrar eller drivande föremål. Mikael Kaas på Sjöfartsverket i Södertälje, avdelningen MSI, är en av dem som 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, tar emot rapporterna. Förutom det innebär jobbet även övervakning av trafiksepareringszonerna i farlederna, radiokommunikation och att ha koll på systemet Navtex där utländska och inhemska varningar läggs in.
De som rapporterar in till MSI är dels handelssjöfarten och dels fritidssjöfarten. Vad som är ett skarpt läge, så skarpt att en varning måste ut direkt, kan variera:
– Om en prick eller boj utanför handelssjöfartens farleder slocknar på vintern är det inte lika akut som om det händer när det är mycket fritidsbåtar ute på sommaren. Men det är alltid en individuell bedömning, säger Mikael Kaas.
Om en varning måste ut görs det direkt via VHF-nätet, på sändaren för det aktuella området.
– Är det inte lika bråttom så läses den ut var fjärde timme i den ordinarie sändningen över radion, dygnet runt. Där läses även väder och kulingvarning upp två gånger per dygn. En akut varning kan handla om att det flyter omkring en brygga i en farled, en stor stock eller liknande. Det kan också vara en farled med enbart obelysta prickar och där fyren slocknat. Då finns inget att navigera efter. Då måste det ut, säger Mikael Kaas och fortsätter:
– Det värsta jag har varit med om var i höstas när de hittade en sprängladdning på gasledningen Nordstream utanför Gotland, då blev det verkligen skarpt läge.
Bäst på att rapportera är Sjöfartsverkets egna personal, lotsar och båtmän, liksom yrkessjöfarten.
– Fritidssjöfarten är också bra, men där får man ibland ta uppgifterna med en nypa salt. Man kan behöva få uppgifterna konfirmerade från annat håll. Har vi någon yrkessjöfart i närheten brukar vi be dem om en bekräftelse. När vi går ut med en varning vill vi att det stämmer, det får inte bli en vargen-kommer-effekt, säger Mikael Kaas, och fortsätter:
– Det är jättebra att folk rapporterar in. De är våra ögon och öron. Det ligger i allas intresse att göra sjöfarten så säker som möjligt!