Från och med den 16 september kommer länets ambulanshelikopter utgå från Mellingeholms flygfält i Norrtälje, istället för nuvarande bas Mölnvik-Gustavsberg. Något som oroar företrädare för skärgårdens bofasta, som menar att södra skärgården nu blir extra sårbar.
Det är säkerhetsaspekten som sätter stopp för fortsatt användning av Mölnvik, då flygplatschefen hos leverantören Babcock gjort bedömningen att basen inte är säker för verksamheten bland annat på grund av omkringliggande bebyggelse. Landstinget har därför beslutat att under en treårsperiod temporärt flytta helikoptern till Norrtälje, med start redan från den 16 september.
Såväl den styrande moderatalliansen som oppositionen i Värmdö är kritiska till beslutet.
– Jag är jättebesviken. Den säkerhetsutredning som ligger till grund för det här beslutet tar upp exempel som inte går att jämföra med Mölnvik, anser jag, och vi har begärt en second opinion från Trafikverket, säger Deshira Flankör (M), KSO i Värmdö.
Nu är man dock inriktad framåt, och hon gläds ändå åt att Norrtäljeposteringen är tillfällig.
– För mig är det viktigt med ett rakt och ärligt besked att det finns vinster i tidsaspekten i sjukvården att ha den kvar på Värmdö. Jag vill ha en avsiktsförklaring från landstinget om att man efter den här tillfälliga perioden vill flytta tillbaka helikoptern till Värmdö, och i så fall kommer jag jobba för det. Men jag vill inte att vi lever med falska förhoppningar.
Den namninsamling bland Värmdöbor som startades i somras lämnades in till länsstyrelsen med 1339 namn.
– Den är inte förgäves. Nu handlar det om den permanenta lösningen.
Skärgårdarnas intresseföreningars kontaktorganisation (SIKO) företräder skärgårdens bofasta befolkning inför myndigheter och slår vakt om deras intressen i fråga om bland annat samhällsfunktioner. De oroas över att helikopterflytten kommer innebära större sårbarhet för södra skärgården.
– Inte större delen av året, men vintertid blir det ett par gånger per år sådana väderförhållanden där just Roslagen får väldigt mycket snö på grund av geografin och helikoptern kan då inte lyfta. I kombination med att sjöräddningen nu säljer sin stora båt kommer det att bli hopplöst att komma från öarna akut när vädret är dåligt, menar Britt Fogelström, sekreterare i SIKO.
Hon är också kritisk till hur frågan hanterats av landstinget.
– Vi har ett etablerat samrådsförfarande i det regionala skärgårdsrådet på landstinget för den här typen av frågor, men att där bara ställas inför fullbordat faktum känns inte bra.
Nu kommer man att lyfta frågan på nästa möte den 14 september.
– Det känns väldigt provokativt att ha ett treårigt avtal på en icke acceptabel beredskap för den här delen av skärgården, säger Britt Fogelström.