Ornöfärjans framtid är en het potatis där åsikterna går isär. Saken har diskuterats länge. Efter flera rapporter presenterar Trafikverket nu ännu en utredning där det föreslås en rad åtgärder på kort och lång sikt. Länsstyrelsen ska nu bestämma vilket av alternativen som ska utredas vidare.
Men kritiker menar att rapporten inte tar tillräcklig ställning och att en långsiktig lösning är långt borta.
Idag är trafiken på färjelinjen mellan Ornö och Dalarö enskild och upphandlas av en samfällighetsförening. Sedan länge körs bilfärjan av Ornö Sjötrafik AB. I februari 2014 önskade samfällighetsföreningen att Trafikverket skulle utreda färjans framtida driftsform, då föreningen är helt beroende av ideella krafter och behövde avlastning. Utredningen som gjordes då kom fram till att det fanns god grund för att förstatliga färjelinjen. Efter mothugg från flera remissinstanser, beställdes ytterligare en rapport som nu är klar.
Trafikverkets nya rapport tar upp två huvudsakliga problemområden. Vilken driftsform färjeförbindelsen ska ha – om den ska vara enskild som idag eller övergå i allmän drift och bli statlig. Men också om var färjeläget på fastlandssidan ska ligga i framtiden. Det är redan idag hårt belastat under sommarmånaderna och är enligt utredningen inte heller en långsiktig lösning. Brister som tas upp är att det är trångt, inte trafiksäkert, svårt att leverera gods till Ornö samt att kvällsturerna är för få.
När det gäller om färjelinjen bör vara enskild eller allmän presenterar man tre alternativ som alla innebär att man inför en annan transportväg för tung godstrafik än den som finns idag, förslagsvis Söderby brygga. Alla alternativen innebär också stora investeringskostnader för anpassning av färjelägen och ökade kostnader till följd av mer trafik.
De tre alternativen är:
- Enskild drift (finansierad genom avgifter och statsbidrag). Upphandlad av samfälligheten som idag, med alternativ färjelinje för tung trafik som föreslås gå mellan Söderby brygga och Hässelmara. Alternativet skulle kunna förbättra trafiksituationen i Dalarö hamn men innebär längre restider för tunga transporter.
- Enskild drift – som alternativ ett, men med ombyggnationer för att fler operatörer ska kunna lämna anbud som till exempel Trafikverkets färjerederi.
- Allmän drift (avgiftsfri, finansierad av statsbidrag). Färjelägen måste anpassas till Trafikverkets färjor men godstrafiken kan inte flyttas till annan brygga. Alternativet är det enda som avlastar samfälligheten från ansvaret då Trafikverkets rederi blir huvudman. Leder också till ökad tillgänglighet, minskade transportkostnader och en långsiktighet som de andra alternativen saknar. Kan kräva att ett nytt färjeläge byggs på fastlandssidan för all trafik, på grund av en ohållbar trafiksituation i Dalarö.
Trafikverket anser att det handlar om så stora investeringar och beslut att de måste tas med ett helhetsperspektiv. Därför överlämnar man frågan om vilket alternativ man bör utreda vidare till länsstyrelsen, som den 1 september kommer att skicka ut sin plan på remiss.
Utredningen omfattar även en översiktlig bedömning av alternativa färjelägen på fastlandet. Det rör sig om Dalarö hamn, Askfatsdammen, Ösbybro/Lövliden, Gålö, Berga/Vistå och Söderby brygga. Trafikverket kan dock inte presentera någon rekommendation kring vilket av färjelägena som skulle bli aktuellt vid en flytt.