Foto: Smhi
I år har SMHI:s väderbojar vid Huvudskär registrerat väderdata i 20 års tid. Under de två decennierna har den utsatts för hårda vindar och oväder, men även själv orsakat viss dramatik.
2001 placerade SMHI för första gången ut en boj öster om Huvudskär. Från början var det en så kallad staketboj som användes. Den ersattes senare med en vågboj som mäter vågors rörelser samt ytvattentemperaturen. Sedan tio år tillbaka är vågbojen ersatt av en havsboj som mäter många fler parameterar, som exempelvis vindriktning, salthalt och strömmar. Syftet med bojarna är att ge en bättre bild av miljön i havet. Under sina två decennier i havet har Huvudskärsbojarna stundtals genomlevt kraftiga stormar och även råkat ut för en rad incidenter. Senast i februari förra året slet den sig och fick bärgas fem mil nordost om dess egentliga position. Men bojen har även orsakat dramatik av ett helt annat slag. I oktober 2019 kunde Svenska Dagbladet avslöja att Försvarsmaktens främsta bevis för att en främmande ubåt kränkt svenskt vatten 2014 i själva verket var en signal till Huvudskärsbojen. Försvarsmakten har erkänt misstaget men vidhåller att en kränkning skett genom hänvisning till andra observationer.
Huvudskärsbojen är en av två havsbojar som SMHI driver och den ägs av Försvarsmakten. Förutom havsbojarna driver man sex kustbojar och fem vågbojar.