Förra året slutade Waxholmsbolaget trafikera Östanå färjeläge – en brygga som är viktig för Siaröfortets gäster. Nu vidareutvecklar Antrophia Rederi, som driver Siaröfortet, sin egen båtlinje och köper in ytterligare en båt.
– Vi kommer nyttja den för att knyta ihop närområdet lite mer, säger Jesper Rittberg på Antrophia.
Siaröfortet drabbades hårt av coronapandemin 2020. Extra hårt drabbade blev de av att Waxholmsbolaget med kort varsel ställde in Östanå färjeläge som stopp och Siaröfortet stod med bokade gäster som inte kunde ta sig till ön. Båtlinjen Siaröfortet-Vaxholm med stopp vid Östanå färjeläge startades därför hastigt i juni förra året med rederiets fartyg M/S Korsön. Korsön kommer även i år trafikera denna sträcka och vara bokningsbar online med både fasta avgångar och paketresor. Östanå kommer fortsättningsvis vara Antrophias fastlandspunkt då den är viktig för att fånga in dagsutflyktsresenärer och de som vill äta middag på ön.
– Waxholmsbolaget kör inte turistorienterad trafik utan deras uppdrag är kollektivtrafik. Där finns det en lucka, säger Jesper Rittberg.
I och med att Östanå färjeläge slutade trafikeras blev det svårt för bland andra Ljusteröborna att komma till Siaröfortet över dagen.
– Vi kommer att binda ihop norra Ljusterö med vår ö. Waxholmsbolaget tog bort hela den regionens möjlighet att åka norrut. Vättersöborna känner sig också lite övergivna för många som bor där brukar åka via Östanå.
Dessutom köper Antrophia in ytterligare en båt.
– Korsön kräver en personal extra och går lite långsammare, så det fanns ett behov att skaffa annat tonnage. Den här är mindre och mer snabbgående och kan köras av en person. Den tar 24 personer, men vi följer myndigheternas restriktioner om de ligger kvar. Det är viktigt för oss att kunderna skall känna sig trygga. Just därför krävs också bokning för att garantera plats.
Den mindre båten kommer börja gå i trafik i juni och det finns planer på samarbeten med andra krogar i närområdet, som Högmarsö Krog och Furusund Värdshus.
– Det samarbetet är fortfarande på ritbordet och kommer kanske bli färdigt nästa år, säger Jesper Rittberg.