Trafiken på nya pendelbåtslinjen 84 mellan Ålstäket och Strömkajen fortsätter ha problem. Under helgen den 22-23 juni skadades en ombordanställd på fartyget Eskil i samband med tilläggning vid slussen. Samtidigt riktas kritik mot rederiet för brister i samverkan med skyddsombuden.
Det var lördagen den 22 juni som olyckan inträffade när M/S Eskil skulle lägga till vid Slussen. Enligt uppgifter från en passagerare ombord ska en i besättningen ha skadat foten vid tilläggningen och båten ska tillfälligt ha tagits ur trafik.
– Det är mycket beklagligt med skador, i detta fall en stukad fot i samband med att en person klivit mellan fartyg och kaj. Även stukade fötter kan behöva transporthjälp för att få god vård, skriver Kent Dahlberg, operativ chef på Djurgårdens Färjetrafik.
I den olycksrapport som rederiet skickat till Transportstyrelsen framgår att däcksmannen snubblade eller trampade snett när personen skulle gå iland för att dra ut landgången. Den skadade fick därefter hjälp av människor som befann sig på bryggan innan hen fördes till sjukhus. Skärgården har varit i kontakt med en passagerare som vid ett tidigare tillfälle reagerat över att rampen på Eskil verkat vara krånglig för personalen att hantera just vid Slussen där bryggan är ovanligt låg. Landgången drivs med motor, men Skärgårdens reporter, som åkt med fartyget till Slussen, kan bekräfta att däcksmannen även med en del handkraft behöver dra landgången på rätt plats vid av- och påstigning. Tidningen har inte fått svar från rederiet om det kan finnas något fel på den.
Bara ett par veckor innan olyckan inträffade riktade Transportstyrelsen kritik mot rederiet för brister i samverkan med skyddsombuden, något som bryter mot Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Kent Dahlberg vill inte svara på om det kan finnas något samband mellan olyckan och bristen på samverkan.
– Om den stukade foten hade kunnat undvikas eller ej ville jag inte spekulera kring men såväl skyddsombud, säkerhetschef och jag som operativ chef har gått igenom ärendet tillsammans. Samverkansformen har diskuterats med Transportstyrelsen och rederiets skyddskommitté med skyddsombuden närvarande och några förbättringsområden noterades, säger Kent Dahlberg.
Rederiet har tre månader på sig att rapportera till Transportstyrelsen för hur nya rutiner kring samverkan ska genomföras.
Pendelbåtslinjen mellan Ålstäket och Strömkajen startade 15 april i år. På grund av problem med ett motorbyte kunde M/S Eskil inte sättas i trafik förrän 27 maj och fick innan dess ersättas med andra fartyg. Den 22 maj råkade ett annat fartyg på sträckan ut för en incident med rökutveckling i maskinrummet. Det visade sig handla om ånga från kylvatten som uppstått på grund av ett igensatt kylvattenfilter.