
Regelverkslotsar, turistmoms i hamnar och avgränsade områden för vattensport är några av förslagen som överlämnats till infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Nyligen lämnade intresseorganisationen Sjöfartsforum över en maritim åtgärdsplan till infrastrukturminister Anna Johansson. Planen innehåller en rad olika åtgärder som syftar till att stärka organisationer och näringar som använder havet som vattenväg eller resurs.
– Statsrådet gav ett intresserat intryck. Hon ser gärna ett fortsatt arbete och dialog kring frågorna, säger Sjöfartsforums vd Joachim Glassell.
Förslagen rör många olika områden, vissa mer konkreta än andra.
– En lågt hängande frukt är väl att ge sig på hela området med regelförenklingar. Det finns hur mycket regler som helst, allting behöver inte bli komplicerat.
Några förslag är mer direkta.
– Skattenedsättning för landansluten el ska även gälla fartyg under 400 bruttoton. Det vore ett ganska effektivt sätt att arbeta mot klimatmålen eftersom det i förlängningen främjar en övergång till batteridrift.
Joachim Glassell anger tre områden där efterfrågan på maritima åtgärder är stora.
– Inom forskningsområdet finns anledning att göra en rejäl satsning, regelförenklingar och samhällsplanering likaså.
Ett av problemen med åtgärder till havs, menar Joachim Glassell, är den otydliga ansvarsfördelningen.
– Det är ofta flera olika myndigheter som har ansvar, men ansvarsfördelningen är inte lika tydlig som på land. Man kan få olika besked från olika myndigheter och det kan vara oklart vem som har rådighet.
Foto: Jonas Forslind
Några förslag i den maritima åtgärdsplanen
- Nationella riktlinjer vid havsplanering
- Ratificera internationella konventioner på miljöområdet.
- Ökad satsning på maritim forskning.
- Myndigheter har ”Regelverkslotsar” som hjälper företag.
- Bättre samordning mellan myndigheter
- Turistmoms på 12 procent i gästhamnar.
- Etablering av avgränsade områden för vattensport.