KRÖNIKA. Ännu en av Region Stockholms upphandlingar som berör Stockholms skärgård har strandat. Det handlar om vem eller vilka som ska sköta trafikledningen och de operativa tjänsterna. Mer konkret: att ta fram tidtabeller, planera trafiken, ge information till resenärer, utveckla och underhålla fartygens navigationsstöd och IT-system, sköta tekniska anläggningar vid terminaler med mera. Det är alltså ett hyggligt komplicerat uppdrag uppdelat på två separata avtal. Uppdraget är så komplext att upphandlingen nu har avbrutits för andra gången på kort tid. Den ska omarbetas för att annonseras ut igen i slutet av mars.
Det är inte första gången som upphandlingen av trafikledningen ställer till med bekymmer. 2014 utannonserades den för första gången. Landstinget diskvalificerade dock båda anbudsgivarna. Helt felaktigt visade det sig senare i en dom från förvaltningsrätten. Trots domen har egentligen ingenting hänt fram tills i år eftersom trafikförvaltningen haft fullt upp med andra domstolsprocesser kring skärgårdstrafiken.
Skärgården har skrivit otaliga artiklar om landstingets trafikupphandlingar. Undertecknad har i ett antal krönikor även riktad stundtals ganska skarp kritik mot myndigheten. Det är därför på tiden att utdela lite beröm!
Trots allt så har regionen lyckats lägga en hel del viktiga pusselbitar. Under senaste året har trafiken kring Vaxholm, stora delen av mellanskärgården och området kring Stavsnäs kommit på plats utan några större problem. Regionen har även infört förhandlingssteg i upphandlingsprocessen som gjort att man i vissa fall kunnat förhandla ner priset avsevärt! I område B lyckades man förhandla ner årliga kostnaden med nästan 20 miljoner kronor. Avtalet hamnade på ungefär samma prisnivå som det tidigare.
Förvisso har upphandlingen av trafikledningen avbrutits och upphandlingen av trafiken till Åsättra/Boda ska göras om, men nu finns det åtminstone rimliga förklaringar till besluten som tagits. Tidigare var det mer av en lottdragning. Trafikledningen är komplicerad att upphandla och finns det oklarheter tycker jag det är bra att man rättar till dem.
Att lyckas slutföra upphandlingar kan tyckas vara ett ganska modest krav, men vad gäller sjötrafiken är det en enorm framgång. Förhoppningsvis så har alla stormar lagt sig och vi kan börja fokusera på hur trafiken kan utvecklas. Skattepengarna gör betydligt mer nytta om de läggs på trafiken än på advokatbyråer. En annan fördel är väl att vi på redaktionen slipper skriva gnälliga krönikor, för det är ärligt talat ganska tröttsamt!