Fördjupning
Som Skärgården tidigare rapporterat har kammaråklagare Stefan Creutz begärt att en ny förundersökning ska göras kring kollisionen mellan Viking Grace och taxibåten Sunni utanför Marö.
Viking Grace körde för fort och bröt mot flera sjövägsregler. Detta påverkade allvarligt händelseförloppet när den stora Finlandsfärjan i väder med kraftiga dimbankar kolliderade med en mindre taxibåt mitt i farleden vid Marö under påsken i fjol. Olyckan kunde till och med ha förhindrats om Viking Grace agerat annorlunda.
Detta hävdas i en anmälan som i dagarna kommit till polis och åklagare, erfar tidningen Skärgården.
Kammaråklagare Stefan Creutz har beslutat att en kompletterade förundersökning med tonvikt på Viking Grace agerande vid olyckan ska göras. Anmälaren menar att föraren av taxibåten inte ensam ska bära ansvaret för olyckan utan att även Viking Grace bär en stor del av skulden och bör åtalas.
INGA SIGNALER
Båda fartygen har brustit i att avge ljudsignaler och att tolka radarinformation (Viking Grace som noterat signaler men inte brytt sig och Sunni som inte alls noterat några signaler), menar anmälaren.
För närvarande är Sunnis befälhavare ensam föremål för allmänt åtal avseende vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada.
Rättegången är planerad att inledas i dag, torsdagen den 27 augusti, och väntas pågå i två dagar om inte domstolen under förhandlingarna bestämmer om en ändring av proceduren.
Mot bakgrund bland annat av den polisanmälan som lämnades in i förra veckan har nämligen kammaråklagare Stefan Creutz nu begärt att sjöpolisen i Nacka ska upprätta en egen anmälan så att en tilläggsutredning kan göras.
- Min uppfattning är att om det finns anledning att anta ett brott som hör under allmänt åtal har förövats ska jag ge direktiv om att polisen upprättar en sådan anmälan och inleder en förundersökning, säger kammaråklagare Stefan Creutz.
KAN LEDA TILL ÅTAL
Om polis och åklagare senare bedömer uppgifterna i den kompletterande förundersökningen så intressanta att det finns en tydlig brottsmisstanke kan utredningen efterhand leda till ett åtal även mot Viking Grace.
Kammaråklagare Stefan Creutz bedömer dock att polisanmälan och hans eget beslut att komplettera utredningen för dagen inte påverkar den kommande rättegången.
- Men generellt kan jag ju säga att vi har fri bevisprövning och parterna är oförhindrade att åberopa vilka uppgifter som de önskar vid förhandlingen, säger Stefan Creutz.
NYA UPPGIFTER
Polisanmälan bygger på uppgifter som efterhand blivit offentliga: förhören från sjöförklaringen på Åland, haverikommissionens rapport, finska Trafiksäkerhetsverket rapport, den svenska polisens förundersökning samt analyser och beräkningar av Viking Grace fart och inbromsning och bryggbefälets agerande kort före och under olyckan.
När olyckan inträffade var taxibåten på väg från fastlandet till Gräskö, en sträcka som normalt tar drygt tio minuter. I farleden råder hastighetsbegränsning till 17 knop. Anmälaren hävdar att Viking Grace höll högre fart före olyckan och inte höll ”säker fart” för att förhindra en olycka.
- Beslutet att ensidigt låta åtala Sunnis befälhavare är svårförståeligt och i avsaknad av den balans man förväntar sig av de rättsvårdande myndigheterna. Mot bakgrund av skeendet i händelsen vore det naturligare att åtala bägge parter. Om de brister som framkommit i utredningarna är normalt förekommande i dygnspendeltrafiken mellan Stockholm och Åbo finns det också allmänpreventiva skäl till åtal, menar anmälaren.
BRIST PÅ GOTT SJÖMANSKAP
Anmälaren menar att det klart framgår av undersökningarna att tjänstgörande befäl på Viking Grace underlåtit att tillämpa ett stort antal av de internationella regler som är till för att förhindra kollisioner till sjöss.
Frontalkollisionen mellan Viking Grace och Sunni orsakades inte enbart på att taxibåten på grund av avsaknad av egna ekosignaler inte lämnade Viking Grace - som kom från styrbord - företräde.
Olyckans utgång berodde också på att Viking Grace ”visade brister i gott sjömanskap och den omsorg och varsamhet som till förekommande av sjöolycka betingas av omständigheterna”, skriver anmälaren.
MISS I UTKIKEN
Viking Grace höll inte tillräcklig utkik, den utkiksansvarige var inte informerad av vidden av sitt uppdrag och hur de tekniska hjälpmedlen fungerade.
Viking Grace förlitade sig på sin egen radarbevakning, som uppenbarligen var inställd att identifiera enbart större fartyg. Fartygets två radarsystem var inställda på samma skala istället för att var för sig kunnat fånga såväl större som mindre ekon.
De två mindre ekon som först noterades i dimman, av vilken det ena var Sunnis, kunde enligt Viking Grace befälhavare och bryggbefäl vara ”svan eller mindre båtar. Det är nackdelen med Atlasradarn. Den är för känslig”, framgår det av förhören vid sjöförklaringen i Mariehamn.
PASSIVT AGERANDE
I förhöret vid sjöförklaringen medger bryggbefälet på Viking Grace att en mindre båt (Sunni) dök upp ur dimman på ”två kabellängders håll” (ca 370 meter) men att man gemensamt och aktivt tog beslutet att inte hastigt avge ljudsignaler, bromsa in och/eller på annat sätt vidta åtgärder för att försöka undvika kollisionen. Man bedömde helt enkelt att det inte fanns något att göra som kunde få effekt.
- Passivitet! Under de femton sekunder man såg Sunni visuellt hade olyckan med ett annat agerande kunnat undvikas eller få ett annat förlopp. Bryggbefälet brydde sig först inte om att förvissa sig om huruvida ekosignalerna kom från båtar, människor eller fåglar. Och när båten blev visuell agerade man inte alls, menar anmälaren.
INGA SIGNALER
I området rådde kraftigt försämrad sikt, med dimbankar som svepte över fjärden. I eller nära ett område med nedsatt sikt ska fartyg avge ljudsignal med högst två minuters intervall. Detta ignorerades av Viking Grace, till exempel vid det tillfälle 1,5 – 2 minuter före kollisionen då två ekon samtidigt noterades på radarskärmen.
Vittnen har uppgett att fartyget Cinderella, som kom i mötande riktning strax före olyckan, hade valt att sända varningssignaler längre ut på sträckan.
SAKTADE FRÅN 18 KNOP
Från kobben Stora Engelsman till olycksplatsen är hastigheten begränsad till 17 knop.
Vid kollisionstillfället sju minuter över elva på förmiddagen svensk tid, höll Viking Grace en fart på 17,3 knop och det är resultatet av en nedsaktning från 18 knop 90 sekunder tidigare.
Enligt haverikommissionens utredning höll Sunni 12,5 knop, vilket innebär att hon förflyttade sig med drygt sex meter per sekund.
Om inte Viking Grace överskridit gällande hastighetsbegränsning hade frontalkollisionen kunnat undvikas och Sunni hade kunnat passera framför Viking Grace, visar matematiska beräkningar som bifogas polisanmälan.
Taxibåtens förare försvaras av advokat Tomas Nilsson. Han vill inte göra några uttalanden före rättegången. Inte heller Viking Line har för dagen några kommentarer.
TORSTEN BLOMQUIST text & foto
BAKGRUND
Dramatisk räddning efter krocken med Finlandsfärjan
På påskaftonen den 19 april 2014 färdades den 8,7 meter långa taxibåten Sunni från bryggan Södersundet på fastlandet nära Kapellskär i Stockholms norra skärgård med två passagerare i riktning mot Gräskö.
Mitt i farleden, i höjd med Marö, blev Sunni påkörd midskepps av Viking Lines färja Viking Grace på väg från Stockholm till Åbo med 1 600 passagerare.
Vid kollisionen fastnade Sunni först på Viking Grace bulb innan hon sveptes runt och släpades med längs Viking Grace styrbordssida och gick till botten på 34 meters djup.
Såväl taxibåtens förare Anders Waldvik och hans två passagerare lyckades ta sig ur den sönderklämda och vattenfyllda båten, räddades och överlevde under dramatiska former händelsen som inträffade i kyligt väder och med kraftigt nedsatt sikt.
Närboende grannar och en passerande mindre båt hörde smällen när 39 000 ton finlandsfärja rände in i den i sammanhanget lilla taxibåten, och kom snabbt till undsättning. Särskilt tycks en polis som ingår i den så kallade insatsstyrkan ha gjort en avgörande insats när det gällde att få de tre som var nedkylda, chockade och klämda ur det kalla vattnet och in i värme.
Sjöräddning, ambulans och polis tog därefter omgående fortsatt hand om de överlevande.
BÅDA LIKA SKYLDIGA
Båda fartygen signalerade för dåligt, och var heller inte tillräckligt uppmärksamma på det andra fartygets signaler anser Statens haverikommission i sin rapport om olyckan. Enligt haverikommissionen är båda befälhavarna lika skyldiga.
Taxibåten ska enligt gängse regler lämna företräde för den större färjan som kom från styrbord och Sunnis befälhavare åtalas nu för brott mot sjövägsreglerna och vållande till kroppskada. Men siktförhållanden, andra omständigheter och färjebefälets agerande lämnar inte det andra fartyget utan ansvar och i en aktuell polisanmälan begärs nu att även Viking Grace agerande prövas. Åklagaren har också begärt en kompletterande förundersökning.
– Jag borde ha sett Viking Grace på min nya radar, men det gjorde jag inte. Men ännu underligare är att Viking Grace inte uppmärksammade mig på sin radar. Bevisligen låg jag på deras radar i två minuter. De hade haft möjlighet att tuta eller någonting.
– Beskedet om att en kompletterande förundersökning ska göras känns positivt. Jag har hela tiden tyckt att det är orättvist att jag ensam ska åtalas, säger Anders Waldvik till tidningen Skärgården.