Ersätts ö-kortet med SL-kortet gynnas öarnas fastboende. Det menar Kristdemokraterna trots att prisskillnaden mellan de två korten är närmare 9000 kronor per år.
– Det är orimligt att människor som bor på en skärgårdsö och pendlar in till fastlandet får mycket högre subventioner än de som åker åt andra hållet. Vi vill ha samma villkor för de som bor i skärgården som för de som bor i övriga länet, säger Karl Henriksson, Kristdemokraternas ersättare i landstingets trafiknämnd.
Därför vill partiet avskaffa ö-kortet, som mantalsskriva på öar utan fast landförbindelse kan köpa för 500 kronor. Med ö-kortet åker man gratis på Waxholmsbolagets båtar under ett helt år. I stället vill KD att SL-kortet, som kostar 790 kronor i månaden för den som betalar fullt pris, ska gälla även på Waxholmsbåtarna, som i dag har en särskild taxa.
– Hela förutsättningen för att man skulle avskaffa ö-kortet är självklart att man också avskaffar det separata Waxholmsbolagspriset och införlivar det i SL-kortet, förtydligar Karl Henriksson.
Men många menar att ö-kortet jämställer skärgårdsbor med övriga länsbor; man åker gratis till fastlandet och därifrån får man betala som alla andra.
– Vi tycker att det rimliga är att samma kort gäller inom SL-trafiken och Waxholmsbolagstrafiken. Och då är det ju inte en principiellt annorlunda situation för den som bor i skärgården eller i övrig landsbygd i länet. Det är rimligt att det är samma regler som gäller för alla.
Bidrar det här förslaget till en levande skärgård?
– Jag är övertygad om att om SL-kortet gäller i skärgården så kommer det bidra till att förstärka skärgårdslivet. Det gynnar både dem som bor där permanent och som arbetar där och bedriver näringsverksamhet. Vi ser det här som ett sätt att utveckla skärgården.
Vad det skulle kosta att genomföra förslaget kan Karl Henriksson dock inte svara på.
– Vi har framför allt resonerat utifrån ett principiellt perspektiv.
Även Miljöpartiet har tidigare föreslagit att SL-kortet ska gälla på Waxholmsbolagets båtar, men till skillnad från KD:s förslag vill MP införa enhetstaxa; ett pris oavsett hur långt man reser inom länet.
– Vi tror att det behövs en avståndsbaserad taxa, säger Karl Henriksson. Men vi tycker det är rimligt att det är samma taxa oavsett om det är en båt eller buss som kör samma sträcka.