
Det är högsommarvärme och på vattnen kryssar vattenskotrar fram i höga hastigheter bland kanotister och badande. Många upplever de snabbgående farkosterna som störande och farliga. Nu vill regeringen införa kompetenskrav för vattenskotrarna, men förslaget möts med skepsis av sjöpolisen.
De senaste åren har ett antal olyckor skett där vattenskotrar varit inblandade och Sjöpolisen får ständigt in klagomål från allmänheten om vårdslösa förare. I november förra året kom Havs- och vattenmyndigheten med en utredning som föreslog införande av åldersgräns och behörighetskrav för mindre, snabbgående båtar, däribland vattenskotrar. Men förslaget mötte genast kritik, bland annat från näringsdepartementet och Transportstyrelsen.
Under nästa vecka kommer näringsdepartementet att presentera en komplettering av utredningen, men redan nu säger man att ambitionen är att införa någon form av kompetenskrav för att köra vattenskotrar.
– Det finns en brist på kompetens hos många vattenskoterförare. Det är en ny kategori på vattnen, många är inte vana vid att vara på sjön och vet inte vilka sjöregler som gäller, säger David Erixson, politiskt sakkunnig på näringsdepartementet.
Det nya körkortet kommer enbart att gälla för vattenskotrar. Carl-Gustav Jonsson, chef på sjöpolisenheten i Stockholm, tycker förslaget är problematiskt och anser att det även bör finnas krav på utbildning för snabbgående båtar.
– Vår uppfattning är att det behövs någon form av förarbevis även för snabbgående båtar som gör mer än 35 knop. Det går inte att särskilja vattenskotrar från andra båtar, det är en farkost med vattenjet. Sedan är det kanske så att vattenskotrar används mer som lek, men det gör man med motorbåtar också.
På näringsdepartementet är man samtidigt medveten om att nya regler kan skapa problem för turistverksamhet där vattenskotrar hyrs ut.
– Vårt syfte är inte att krångla till det för turistnäringen. Ett exempel är hur det fungerar för snöskotrar. Har du inte körkort kan du fortfarande få köra genom en guidad tur, säger David Erixon.
Den som framför en vattenskoter måste, liksom all övrig trafik på vattnet, följa de sjöregler som finns. Sjöpolisen och Kustbevakningen har ett omfattande jobb att stoppa vårdslösa förare, även om viss buskörning är svår att hindra
– Både vi och Kustbevakningen stoppar skotrar dagligen. Det handlar ofta om hastighetsöverträdelser och kör man för nära badande kan det vara vårdslöshet i sjötrafik. Däremot är det ofta svårt att styrka störande körning, säger Carl-Gustav Jonsson.