KRÖNIKA. Förra veckan kunde vi rapportera att Transdev tilldelats uppdraget att sköta trafikledning och operativa tjänster för sjötrafiken i Stockholms skärgård. Det handlar om allt från att göra tidtabeller till att erbjuda navigationsstöd till fartyg och att underhålla sjömärken. Därmed stärks företagets dominans ytterligare och kan, genom dotterbolagen Blidösundsbolaget och Utö rederi, sägas ha monopol på trafiken. Transdev saknar endast två mindre bitar kring Ingmarsö och Stavsnäs.
En gång i tiden hade detta scenario varit omöjligt eftersom man från regionens sida då ville undvika monopol. Det kravet har dock fallit bort någonstans längs vägen. Kanske var det orealistiskt att något så komplicerat som sjöfarten skulle kunna delas upp på flera olika företag, eller möjligen så har regionens tjänstemän tröttnat på rättegångar. Genom att införa upphandlingskrav som utesluter alla små- och medelstora rederier har vi hursomhelst fått en enda aktör för en lång tid framöver.
Monopol låter onekligen trist, men betyder inte nödvändigtvis att allt blir dyrare eller sämre. Genom att bolaget nu tar kontroll över trafikledningen så kommer man säkert att kunna hitta sätt att effektivisera trafiken, det är ju en fördel med monopol. Blidösundsbolagets bud på knappa 34 miljoner kronor för att sköta trafikledningen var hela 17 miljoner kronor lägre än det enda andra bud som inkom. Det låter inte som ett överpris. Transdev Sverige AB betalar löner och sociala avgifter till omkring 3 000 personer som i sin tur betalar skatt i Sverige. Att Transdev högt upp i ägandekedjan har franska staten som majoritetsägare behöver heller inte nödvändigtvis betyda att vinstpengar skeppas ut ur landet, även om det tydligen är möjligt och lagligt att bolla pengar mellan moder- och dotterbolag för att slippa skatt.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet reserverade sig alla mot beslutet att låta Transdev ta över trafikledningen. De menar kortfattat att regionen bör ha kontrollen över trafikledningen för att säkra stabiliteten och långsiktigheten i trafiken. Det lär väl visa sig i framtiden om deras förslag hade varit rätt väg att gå, men om man ska försöka vara positiv inför förändringarna så kan man åtminstone hoppas på lite fransk glamour på fartygen framöver. Hur låter det med ett glas torr champagne till crêpes följt av en boeuf bourguignon och avslutat med en söt clafoutis? Fransk löksoppa tycker jag man kan skippa. Eftersom Solöga numera tycks köra med lätt slagsida (sidan 11) så riskerar det att bli en sölig historia.