
Hydrographica anser att Sjöfartsverket stoppar företagets detaljerade sjökort samtidigt som verket är en konkurrent. Men Förvaltningsrätten och Konkurrensverket avvisar Hydrographicas klagomål.
I början av november slog Förvaltningsrätten fast i en dom att Sjöfartsverket har hanterat beslutsprocessen kring Hydrographicas sjökort enligt gällande regler.
Konkurrensverket hade att ta ställning till om det är rimligt att samma enhet som säljer Sjöfartsverkets egna sjökort ska ta beslut som begränsar innehållet i Hydrographicas sjökort.
Konkurrensverket svarade att man inte såg att det fanns tillräckliga indikationer på en konkurrenssituation och att situationen ”inte påverkar konsumenterna”.
– Vi kan konstatera att vi nu fått beslut från Konkurrensverket och förvaltningsrätten där det tydligt framgår att vi agerat korrekt, säger Patrik Wiberg, affärsområdeschef Sjögeografi på Sjöfartsverket.
Lasse Granath, grundare av Hydrographica, tycker dock domstolen och myndigheten kommit med ett ”icke svar”:
– De undviker att ta ställning till huvudproblemet: Sjöfartsverket stoppar oss från att göra bästa möjliga sjökort samtidigt som verket nu konkurrerar med oss.
Hydrographica har ännu inte bestämt sig om företaget ska överklaga domstolens beslut.
Hydrographica planerade att publicera en del av Stockholms ytterskärgård ”Arholma till Rödlöga” som ett heltäckande specialbåtsportkort i A3-format våren 2021, och delen ”Rödlöga till Björkskär” våren 2022.
I de nya sjökorten finns flera hundra okända grund, enligt Hydrographica.
Men företaget är beroende av publiceringstillstånd för att få sprida varje nytt sjökort. Tillståndet lämnas av Sjöfartsverket. Verket förlängde handläggningstiderna och ställde enligt Lasse Granath sådana krav att Hydrographicas utgivning i praktiken stoppades.
Nu kommer sjökorten att ges ut våren 2023 – utan en hel del information som Hydrograpica anser vara viktig för sjösäkerheten.
– I den här sorglustiga härvan finns bara förlorare, säger Lasse Granath.
– Konsumenterna får en stympad produkt från Hydrographica, Sjöfartsverket tappar goodwill, sjösäkerheten för fritidssjöfarten minskar, och när till och med Amfibieregementet begär hos Marinstaben att få köpa och använda Hydrographicas sjökort eftersom de statliga har blivit alltför försämrade, då har vi sannerligen ett systemfel.
Sjöfartsverket har tidigare hänvisat till att Hydrographica använder en metod för sjömätning som inte uppfyller villkoren i den internationella standard som Sjöfartsverket nu anslutit sig till.
– Det är riktigt att vi inte arbetar efter den standard som Sjöfartsverket anslutit sig till. Men på grunda vatten är vår metod betydligt noggrannare än verkets, och skulle med råge uppfylla kraven, säger Lasse Granath.