Statistiken säger en sak, verkligheten en annan. De allra flesta barnen i årskurs 6 kan idag simma, men det kan finnas ett mörkertal. Många som får godkänt betyg kan faktiskt inte simma, menar Svenska livräddningssällskapet.
Enligt en rapport från Skolverket som kom förra året så är de allra flesta av våra barn simkunniga. 95 procent av alla barn i årskurs sex kan simma och det är idag ett betygskrav i skolan att barnen ska kunna simma minst 200 meter, varav 50 meter i ryggläge. Men bakom siffrorna finns också en annan bild. Enligt Anders Wernesten på Svenska Livräddningssällskapet är det inte ovanligt att lärare ger eleverna godkänt utan att kontrollera kunskaperna.
– Vi vet att en del skolor fuskar, de följer inte läroplanen fullt ut. De skyller på problem med simhallar, att det är dyrt. Det finns lärare som skickar hem en lapp till föräldrarna och frågar om barnet simma. Föräldern tror att barnet kan simma och svarar ja. Skolan tror att barnet kan simma och eleven själv kanske tror sig kunna simma.
Anders Wernesten säger att han baserar sina uppgifter på många kontakter med rektorer, lärare och föräldrar, men det finns även andra uppgifter som stöder hans uppfattning. Idrottsläraren Jessica Samuelsson har i en kandidatuppsats från 2014 tittat på grundskolebetygen hos ett antal elever som börjat gymnasiet och jämfört dessa med deras praktiska simkunskaper. Undersökningen visar att 22 av eleverna, tolv procent, inte kunde simma. Av dem hade 17 godkänt betyg från grundskolan.
– Herrejävlar, utbrister Anders Wernesten när Skärgården låter honom ta del av uppgifterna.
– Undersökningen är väldigt intressant, den stärker vår uppfattning att skolan antagligen inte sköter sitt uppdrag, säger han.
Lars-Åke Bäckman, undervisningsråd på Skolverket, känner dock inte till att det förekommer något fusk i simundervisningen.
– Innan vi har annan information måste vi utgå ifrån att lärarna följer kursplanen. Hela betygssystemet bygger på det.
I Skolverkets undersökning uppgav lärarna ekonomi, tidsbrist, problem med bokningar och avstånd till simhallarna som några av svårigheterna med simundervisningen. Lars-Åke Bäckman vågar inte säga om sådana faktorer kan inverka på hur lärarna sätter sina betyg.
– Jag kan tänka mig att man som lärare står som åsnan mellan hötapparna. Man behöver mer resurser men kan inte få det. Det är viktigt att man på kommunal nivå ändå ser till att det finns resurser. Man kan behöva jobba mer med att använda badplatser eller ordna med simskolor. Det finns flera möjligheter att ge stöd och undervisning.
Anders Wernesten anser att det är dags att Skolverket agerar.
– Jag tycker skolverket ska göra en ordentlig tillsyn. Man får testa eleverna, det räcker inte att fråga skolan.