En ny båtlinje har seglat upp som konkurrent till Cinderellabåtarna och Waxholmsbolaget. Det sker med en bärplansbåt som ska spara miljön.
Sedan ett par veckor tillbaka kör bärplansfartyget Sandhamn Xpress passagerare mellan Strandvägen och Sandhamn. Tanken är att korta avstånden i skärgården, utan att göra avkall på miljön. Bakom satsningen står Gåshaga charterrederi. Linjen kom igång i samma veva som Cinderellafartygens säsong avslutades, och rederiet hoppas nu fånga upp passagerare som snabbt vill ta sig ut i skärgården. Befälhavare Peter Plojer förklarar:
– Jag har länge tyckt att tonnaget som används i skärgården är fel, folk vill åka snabbare. Men ju fortare det går desto mer bränsle förbrukar man, och desto mer svall och erosion blir det, säger han.
Efter att ha jobbat en tid i Medelhavet där mycket bärplansbåtar används, tänkte han att skärgården var mogen:
– Fördelarna är att man kan köra fortare med en lägre förbrukning och inget svall, och den river inte bort stränderna. Den största fördelen är att kartan i skärgården är omgjord, vi har flyttat Sandhamn till Grinda, säger Peter Plojer och menar att den tid man förr la på att komma till Grinda tar man sig nu hela vägen till Sandhamn på.
Linjen startar från kajplats 17 på Strandvägen och tar sig till Grinda på 45 minuter, och till Sandhamn på totalt en och en halv timme. Tanken var att starta linjen redan i somras, men förberedelserna tog tid. Fartyget kommer att köra helgtrafik tills isen stoppar det, och börja köra igen när isen går, övrig tid gäller beställningstrafik.
Peter Plojer tror att mellanstora fartyg är framtiden för skärgården:
– Vi har provat ett spår i 35 år nu, med större och större kolosser som ofta går tomma, det är kanske inte är rätt melodi. Jag tror på ett mellanregister i trafiken, mer som inom flygtrafiken, där man får boka och planera bättre.