
Snart stängs två äldre mobilnät. Det innebär att äldre spårsändare och andra apparater som kommunicerar via mobilnäten slutar fungera. Trots det fortsätter många leverantörer att sälja gammal utrustning.
Trots att produkter slutar fungera eller tappar viktiga funktioner när 2G- och 3G-näten stängs säljs varorna fortfarande i butiker och på nätet, visar en ny undersökning som Konsumentverket gjort.
– Det kan leda till problem för många båtägare, säger Tommy Ljunggren, branschexpert på TechSverige, som har till uppgift att sprida information om det kommande skiftet.
Det kan till exempel röra sig om spårsändare på båtmotorer, fjärrstyrning för att se hur batterier och solcellsregulatorer laddar eller utrustning att starta båtens dieselvärmare på distans, som plötsligt slutar fungera.
– Det är just nu extra viktigt att man som konsument håller koll på både vad man har och vad man köper när det gäller apparater som kommunicerar via mobilnätet, säger Tommy Ljunggren.
Enligt Ljunggren bör alla som har en apparat som är fem år gammal – kanske till och med enbart tre år gammal – och kommunicerar via mobilnätet kontrollera vilket nät den använder.
3G-nätet har redan börjat släckas ner och det kommer helt att sluta fungera under 2025. 2G-nätet, som de flesta båtlarm och båtutrustningar använder, stängs med ett knapptryck (hard close) någon gång i slutet av 2025.
Göteborgsföretaget Vetel räknar med att bolagets produkter ska kunna användas i ett och ett halvt år till och att ett utbytesprogram sedan lanseras.
– Då är det den äldre versionen av våra YachtSafe, red-Knows och Everysafe-larm som kommer att omfattas av det. Så vi försöker hitta en bra lösning för hur man så sömlöst som möjligt kan fortsätta med ett stöldskydd för sin båt, bil, skoter eller maskin utan en stor investeringskostnad i ny hårdvara, säger vd Johannes Karlsson.
Konsumentverkets granskning omfattade 36 företag i en rad olika branscher. Av dem säljer 17 fortfarande varor som snart slutar fungera, utan att informera kunderna om det.
– Säljer man en utrustning som bara har 2G eller 3G, har kunden enligt Konsumentverket rätt att byta om de inte har fått en tydlig information om att det här kommer sluta fungera 2025, säger Tommy Ljunggren.
För den som har gammal utrustning som inte klarar av att kommunicera via 4G eller 5G kan det räcka att byta ut modemdosan.
– I andra fall måste man köpa helt ny utrustning, säger Tommy Ljunggren.
FAKTA/Utrustning som kan beröras
• Äldre mobiltelefoner, datorer och surfplattor med SIM-kort
• Routrar och USB-donglar
• Fjärrstyrda värmepumpar
• Hemlarm
• Robotgräsklippare
• Spårtaggar för bilar, cyklar och djur
• Videoövervakning
• Åtelkameror
• Personlarm
• Trygghetstelefoner
• Nödsamtal från bilar (sk. eCall)
Källa: Konsumentverket
Tips:
• Kontrollera att din utrustning har stöd för 4G/5G.
• Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.
• Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Det har alla stora operatörers abonnemang.
• Om du ska köpa ny utrustning, var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.
• Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G, och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget.
Källa: Konsumentverket, Post- och telestyrelsen