
Efter att Svenska Kryssarklubben, Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet träffat Sjöfartsverket med anledning av de nya sjökorten kvarstår deras kritik:
– Så länge ingen förändring sker kommer vi till våra medlemmar ge rådet vi redan gett: Släng inte era gamla sjökort, köp inga nya och uppdatera inte era navigatorer, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben.
Tonen är skarp efter mötet mellan de tre stora båtlivsorganisationerna och myndigheten som ägde rum den 7 mars.
Bakgrunden är det så kallade Sjökortslyftet, den pågående uppdatering av sjökort längs svenska kusten utifrån en ny standard för att presentera djupdata samt nya flygbildstolkningar för grunda vatten. Svenska Kryssarklubben larmade redan i höstas om att en stor del felaktigheter upptäckts i grunda vatten i de nya korten, bland annat fel djupinformation, grund som försvunnit och icke-existerande grund som tillkommit.
Mötet hade sammankallats för att fritidsbåtsägarnas företrädare skulle ge syn på felaktigheterna, och för att Sjöfartsverket skulle förklara vad som föranlett förändringarna.
– Vi hade ett konstruktivt möte där vi fick föra fram mer på djupet vad som ligger bakom vår kritik och ge exempel på där de nya sjökorten inte stämmer med verkligheten, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben, i ett pressmeddelande.
Men organisationerna upplever inte att Sjöfartsverket tagit till sig av kritiken, och nu skickar de gemensamt en skrivelse till verkets generaldirektör Katarina Norén.
“Vår mening är att den fortsatta utgivningen av uppdaterade sjökort bör stoppas till dess att Sjöfartsverket kan garantera god kvalitet även för båtlivet. De nytryckta Båtsportkorten för Stockholms skärgård bör återkallas, till dess att fel åtgärdats och en lösning för hanteringen av omätta, grunda vatten kan presenteras”, skriver man bland annat.
Man rekommenderar även sina totalt cirka 300 000 medlemmar att avstå från att köpa de nya korten.
– Det är tråkigt att det har gått så här långt, säger Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen, till tidningen Båtliv.
I skrivelsen föreslås att man gör på samma sätt som i Finland:
“Transport- och kommunikationsverket, Traficom, som ansvarar för utgivningen av sjökorten i Finland har, enligt vad vi erfarit, enbart tillämpat den nya standarden FSIS-44 på handelssjöfartens farleder men låtit äldre sjökortsdata ligga kvar utanför dessa. Ansvariga myndigheter i Finland verkar här ha funnit en väg för att tillgodose den mindre sjöfartens behov.”
I samband med skrivelsen har man även skickat in en del av de felaktigheter i sjökorten som kommit till organisationernas kännedom.
– Vi har nu bidragit till Sjöfartsverket med det vi känner till, sedan är det upp till Sjöfartsverket att välja att rätta till sin produkt eller inte, säger Fredrik Norén.
På Sjöfartsverket konstaterar man att behovet av sjömätning är stort:
– Lösningen är att vi måste sjömäta mer i dessa områden, säger Magnus Hovberg, produktionschef Sjögeografi på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande efter mötet.
Sjöfartsverket har tillsammans med andra myndigheter skickat in en hemställan för att få långsiktig finansiering för sjömätning i svenska vatten.
Även Försvarsmakten och Sjöräddningen har gått ut och kritiserat de nya sjökorten, vilket Skärgården har rapporterat om.