Båtresenärerna är nöjdare än de som reser med andra kollektiva färdmedel. Det visar ny statistik från Trafikförvaltningen. Båtarna är ibland lösningen när inga andra trafikslag fungerar.
– Trevlighetsfaktorn spelar in, säger Mats Zackrisson, business controller på Trafikförvaltningen.
Börja dagen med att säga god morgon till däcksman, ta en kaffe, och gå igenom mejlen medan du gungar in mot staden? Eller trängas på en buss där du sällan får sittplats?
Region Stockholm satsar mer på pendelbåtar. Enligt Trafikförvaltningens enkät som gjordes i maj är 98 procent av de som reser med pendelbåt nöjda. Resenärerna blir allt nöjdare, tack vare utökad trafik och bättre störningsinformation. Siffran för skärgårdsbåtar ligger på 95 procent, men bara 70 procent för pendeltåg.
– Vägar och räls innebär ofta problem, men sällan vattnet. Båtarna har levererat, säger Mats Zackrisson.
Det märktes framförallt i vintras. När det var kraftig snö och stopp i tunnelbanan gick båtarna.
– Även om det är is, så har vi isgående fartyg. Infrastrukturen är lättare till sjöss, säger Ian Lewenhaupt, trafikchef på Blidösundsbolaget.
Kundnöjdheten mäts utifrån flera parametrar: turtäthet, tidhållning, städning, störningsinformation, förares körsätt, service och bemötande, trängsel och trygghet. Minst nöjda är skärgårdsbåtresenärerna med turtätheten.
Charlotta Fincke, affärsutvecklare på skärgårdstrafiken, menar att alla kan känna sig välkomna ombord. Båtarna anpassas lätt efter specialbehov, och är ett bra transportmedel oavsett om du vill koppla av eller arbeta.
– Vi gör skärgården tillgänglig. Folk kan få med sig sina saker, och till bra priser. Wi-fi är gratis, säger hon.
Ekerö fick i och med nya fartyget Lux tätare turer på sin pendelbåtlinje, en linje så uppskattad att det startats en Facebookgrupp med namnet ”Vi som älskar pendelbåt 89” .
– Trevlighetsfaktorn spelar in. De kan komma in till stan på 55 minuter utan någon nämnvärd trängsel, säger Mats Zackrisson.
Gör båtar oss lyckligare?
– De lockar faktiskt bilister att köpa SL-kort, säger skärgårdsregionrådet Gustav Hemming och skrattar. Många upplever att en resa med båt gör dem lugnare och gladare.
Mer kommer att ske vad gäller båtpendling. Nästa år förlängs Sjövägen till Ropsten, Danderyd, öarna i Stora Värtan och Lidingö. Fram emot 2020 kommer två nya pendelbåtlinjer – en i Mälaren och en i Östersjön.
FAKTA/Andel nöjda kunder i enkäter 4-22 maj
Snitt för SL, exklusive skärgårdstrafiken, är 82 procent.
Skärgårdstrafiken: 95 procent. (691 intervjuer)
Pendelbåt: 98 procent. (506 intervjuer)
Pendeltåg: 70 procent. (2 637 intervjuer)
Tunnelbana: 84 procent. (2 366 intervjuer)
Lokalbanor: 89 procent. (2 428 intervjuer)
Buss: 82 procent. (6 087 intervjuer)