När fakturan för båtplats i Södersundet damp ner hade priset stigit kraftigt sedan förra året – cirka 18 procent.
– Människor överväger var de ska ha båten och om de ska ha den överhuvudtaget eller satsa på färjan, säger Claes Dymling som har båt i Södersundet.
Fritidsbyn Kapellskäret som arrenderar marken i Södersundet av Skärgårdsstiftelsen införde parkeringsavgifter för bil och höjde båtplatsavgifterna så sent som hösten 2022. Då sades samtliga avtal upp och alla som ville ha kvar sin båtplats blev tvungna att teckna de nya avtalen med en betydande höjning. Nu är det dags för en höjning igen. Fritidsbyn hänvisar till Konsumentprisindex (KPI) enligt avtal.
– Men de jämför med KPI från 2021, vilket innebär 36 procent påslag för 2023 och 18 för 2024. Det känns som är det ett misstag eller en luring, säger Anders Nygren, som har hus på Gräskö och båt i Södersundet.
Han menar att de som läst avtalet noggrant och dessutom jobbar med KPI-uträkningar har inte reagerat men merparten såg framför sig en prisökning i förhållande till inflationen:
– Många reagerar inte bara över pengarna utan att det inte känns schysst.
Fritidsbyn svarar med att avgiftshöjningen är enligt avtal:
– Det är inte offentligt utan det är mellan oss och båtplatsinnehavarna, säger Lotta Unosson, Fritidsbyn Kapellskäret.
De vi pratat med anser att höjningen är oskälig och ser inte hur den är stipulerad i avtalet?
– Det står till och med hur man ska räkna ut nya avgifter, men de kan kontakta mig så ska jag skicka ut information om hur man räknar, det har jag gjort till några som hört av sig.
För Anders Nygrens del blir priset för bil- och båtplats nu 5 600 kronor om året. En kostnad många kan ta men många också får det tufft med. Från 2024 inför Fritidsbyn också en avgift på 2 865 kronor för överlåtelse av båtplatsavtal till exempelvis makar:
– Det blir ju väldigt kännbart i händelse av dödsfall eller skilsmässa och man undrar ju vilka merkostnader för Fritidsbyn de avser täcka.
Avtalet ställer dessutom krav på obligatorisk vaktgång en gång per säsong. Båtägarna kan dock köpa sig fria från det genom att anlita en ersättare genom Fritidsbyn för 1 200 kronor. I området har det skett en rad stölder ut både båtar och bilar.
– Man kan ifrågasätta hur lämpligt det är att 80-åringar ska vakta mitt i natten? Det är inte så lätt att konfrontera någon på bryggan och ringa polisen. Många äldre båtplatsägare tycker inte det känns helt bra längre. De tar avgift som en professionell marina men vi har en skogsplätt ute i ingenting. Dyvik tar 7 200 med fullservice. Största problemet är att som fritidshusägare har man inget val. Lite livegna känner sig de flesta, säger Anders Nygren.
Claes Dymling menar att höjda avgifter i Södersundet i kombination med Norrtälje kommuns planer på att införa parkeringsavgift i Östernäs varifrån många också pendlar är en tråkig och sorglig utveckling som fördyrar skärgårdsvistelsen:
– Det drabbar ju oss alla om de avgiftsbelägger den stora parkeringen i Östernäs. Detta stänger av de naturliga vägarna ut till öarna och gör det svårare. Det är en stor snackis.
Anders Nygren har nu tillsammans med Leif Persson och Håkan Carlén startat en Facebookgrupp för att samla folks tankar och kunna ta en diskussion med Fritidsbyn. 40 personer gick med de två första dagarna.
– Många tror att skurken är att Skärgårdsstiftelsen tar höga arrenden av Fritidsbyn. En del har vänt sig till stiftelsen som slår ifrån sig och säger att de inte lägger sig i vad arrendatorn gör. Man har ingen att prata med.